لزوم تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه

دبیرکل نهاد در دیدار با نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس مطرح کرد؛

لزوم تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه/ آمادگی نهاد برای کمک‌های فنی و تأمین منابع

دیدار دبیرکل نهاد با نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی در کلیسای حضرت مریم آشوری و کلدانی

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به وقایع اخیر کشور، بر لزوم حفظ وحدت و انسجام ملی تأکید کرد و گفت: ما اشتراکات بسیاری داریم که باید بر روی آن‌ها کار فرهنگی انجام داد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمادگی خود را برای استفاده از ظرفیت‌های این شبکه گسترده اعلام می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد با همراهی جمعی از مدیران نهاد، دوشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ هم‌زمان با ایام سال نو میلادی با حضور در کلیسای حضرت مریم با شارلی انویه تکیه، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، وانیا سرگیز، سرپرست کلیسای کاتولیک آشوری و کلدانی تهران، یوبالیت آلدو، کشیش کلیسای شرق آشوری تهران، نینوس مقدس نیا، سرپرست کلیسای انجیلی آشوری دیدار و گفتگو کرد.

لزوم تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه/ آمادگی نهاد برای کمک‌های فنی و تأمین منابع

در این دیدار شارلی انویه تکیه، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس با اشاره به پراکندگی جمعیت مسیحیان آشوری و کلدانی در کشور گفت: ما دارای یک جامعه حدود ۲۵ هزار نفره در کشور هستیم که از این تعداد حدود ۸ هزار نفر در ارومیه و حدود ۸ هزار در استان‌های تهران و البرز ساکن هستند. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما بحث اشتغال در جامعه مسیحیان آشوری و کلدانی به‌خصوص برای جوانان تحصیل‌کرده و متخصص است که این موضوع نیازمند نگاه و توجه مسئولین است.

وی افزود: ما در جامعه مسیحیان آشوری و کلدانی ۲۸۹ شهید، بیش از ۳۰۰ جانباز و حدود ۴۰ آزاده داریم. اولین شهید سنگرهای خیابانی انقلاب یک فرد آشوری بوده است. آشوریان از زمان انقلاب پابه‌پای جمهوری اسلامی ایستاده‌اند. در سال‌های اخیر نیز آشوریان سوریه و عراق با ۲۵۰۰ نیروی مسلح برای جنگ با داعش در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی بودند.

لزوم تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه/ آمادگی نهاد برای کمک‌های فنی و تأمین منابع

تنوع ارائه خدمات در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی

مهدی رمضانی نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت و گفت: در کشور بیش از ۲۷۰۰ کتابخانه عمومی داریم که به صورت مستقیم زیرنظر نهاد اداره می‌شود؛ همچنین ۱۰۰۰ کتابخانه عمومی داریم که به صورت مشارکتی، مستقل و خصوصی اداره می‌شود که مجموعاً یک شبکه ۳۷۰۰ کتابخانه‌ای را تشکیل می‌دهند که مشغول ارائه خدمات فرهنگی به هم‌وطنان عزیزمان در سراسر کشور هستند. همکاران ما در کتابخانه‌های عمومی نیز ۷۵۰۰ نفر هستند.

وی افزود: امروز در دنیا کتابخانه عمومی محل ارائه خدمات فرهنگی است؛ آن چیزی که شاید در کشور به‌عنوان فرهنگسرا شناخته می‌شود؛ جایی که فعالیت‌های آموزشی، هنری، اجتماعی و فرهنگی در آن ارائه می‌شود. بر این اساس امروز در کتابخانه‌های عمومی نسل جدیدمان حدود ۶۰ خدمت به هم‌وطنان ارائه می‌کنیم. همچنین تنها دستگاه فرهنگی هستیم که به گروه‌های خاص مانند نابینایان، ناشنوایان و سالمندان، که در آینده جمعیت عظیمی خواهند بود، ارائه خدمت فرهنگی می‌کنیم.

لزوم تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه/ آمادگی نهاد برای کمک‌های فنی و تأمین منابع

کتابخانه‌های عمومی بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی پس از مدارس

دبیرکل نهاد با اشاره به برخی خدمات ارائه شده در کتابخانه‌های عمومی گفت: در فضای علمی، بحث فکربازی و کاربازی و همچنین در فضای محافل، بحث محافل ادبی را پیگیری کرده‌ایم که شبکه‌ای گسترده با بیش از ۳۰۰ محفل در سراسر کشور با محوریت کتابخانه‌های عمومی را شامل می‌شود. در حوزه کودک و نوجوان به صورت مفصل کار کرده‌ایم. امروز همه کتابخانه‌های عمومی ما دارای بخش کودک و نوجوان هستند و ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک داریم که افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین دارای ۴۰ کتابخانه سیار هستیم و ۸۰۰ کتابخانه روستایی داریم که همه به لحاظ خدمات و هم به لحاظ گستردگی بعد از مدارس بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی در کشور هستیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه‌های نسل جدید نهاد در قالب کتابخانه‌های مرکزی گفت: ما در ارومیه کتابخانه مرکزی داریم که البته امروز در مرحله بازطراحی است؛ اما کتابخانه‌های نسل جدید ما از مشهد راه‌اندازی شد و سپس در یزد، سنندج، قم و رشت ادامه یافته و در سایر شهرها نیز ادامه خواهد داشت.

لزوم تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه/ آمادگی نهاد برای کمک‌های فنی و تأمین منابع

تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه

مهدی رمضانی در ادامه به لزوم تقویت وحدت و همبستگی ملی در کشور اشاره کرد و گفت: به نظر ما رسید که یکی از اتفاقات و اقداماتی که باید در این فضا صورت بگیرد، گسترش ارتباطات فرهنگی در داخل کشور است؛ چراکه ما در داخل یک ظرفیت فرهنگی داریم و بهترین بخش آن مربوط به «کتاب» است، که بر سر آن هیچ اختلافی نداریم و همه ادیان هم صاحب کتاب هستند و هم مبلغ و مروج کتاب.

وی افزود: پس از اتفاقات اخیری که در کشور رخ داد، ضرورت این انسجام بیش از پیش احساس می‌شود. نمی‌دانم که آیا از مسئولان دیگر نیز تاکنون برای انجام چنین ملاقات یا مذاکراتی اقدام کرده‌اند یا خیر؛ آیا این فضا وجود داشته یا خیر؛ اگر این فضا وجود دارد باید تقویت شود و اگر بدانیم مسئولان دیگر چه موضوعاتی را پیگیری می‌کنند، با آن‌ها هم‌افزایی می‌کنیم. اگر هم تاکنون چنین فضایی نبوده، باید به این سمت حرکت کنیم. ما جلسات دیگری را هم با نمایندگان سایر اقلیت‌های دینی و مذهبی داشته‌ایم. این موضوع با مأموریت‌های ما منافاتی ندارد و معتقدیم که باید جدی گرفته شود.

لزوم تقویت اشتراکات میان پیروان ادیان با محوریت کتاب و کتابخانه/ آمادگی نهاد برای کمک‌های فنی و تأمین منابع

اعلام آمادگی نهاد برای کمک به کتابخانه‌های جامعه مسیحیان

دبیرکل نهاد با اشاره به برگزاری برخی برنامه‌های ویژه ادیان و مذاهب مختلف در کشور، گفت: ما ظرفیتی داریم که می‌توانیم به تقویت کتابخانه‌های شما کمک کند. این کمک هم می‌تواند کمک فنی و تخصصی باشد و هم می‌تواند کمک در تقویت منابع کتابخانه‌ای باشد؛ اما مبنای ما دسترسی عمومی است، یعنی بر اساس تعاریف ما باید امکان دسترسی عموم به کتابخانه فراهم باشد که اگر آن نیز فراهم شود، به مطلوب نزدیک‌تر است. همچنین این تعاملات می‌تواند به‌منظور همبستگی بیشتر در برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌ها با حضور شاعران و نویسندگان مسیحی در شهرهایی مانند ارومیه و تهران که جمعیت جامعه شما بیشتر است بروز و ظهور داشته باشد.

رمضانی تصریح کرد: ما اشتراکات بسیاری داریم که باید بر روی آن‌ها کار کنیم. هم نگاه مقام معظم رهبری بر این نکته بسیار جدی و اساسی است و هم کلیات ارکان کشور؛ البته ممکن است برخی بی‌مهری‌ها نیز در این میان رخ داده باشد، اما ما در حد توان به میدان می‌آییم و معتقدیم که می‌توان با پل زدن میان یکدیگر، فضاهایمان را بیش از پیش به هم نزدیک کنیم.

وی تأکید کرد: امروز کشور در شرایطی قرار گرفته که دشمنان برای ما چنگ و دندان تیز کرده‌اند، به همین دلیل نیاز به وحدت، همدلی و انسجام بیشتری داریم. همان‌طور که اشاره کردید زمانی که دشمن به کشور ما حمله کرد همه مردم از اقشار، ادیان و مذاهب مختلف بپاخاستند و از میهن دفاع کردند و حتی جان خودشان را فدا کردند و شهید دادند. این بسیار ارزشمند است. بر این اساس باید بیشتر بر روی اشتراکاتمان کار کنیم و ما نیز با ظرفیت‌هایی که داریم برای همکاری‌های مشترک در حوزه فرهنگی و کتاب و کتاب‌خوانی اعلام آمادگی می‌کنیم.

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است/ ضرورت بازطراحی و اصلاح کتابخانه مرکزی سمنان

سفر دبیرکل به سمنان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سفرهای استانی خود به منظور دیدار با کتابداران، ۱۰ دی ماه به استان سمنان سفر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی در ادامه سفرهای استانی خود به منظور دیدار با کتابداران، ۱۰ دی ماه به استان سمنان سفر کرد. دیدار با نماینده ولی فقیه در سمنان، نشست با کتابداران، دیدار با استاندار، دیدار با خانواده شهید مدافع حرم محمد طحان، نشست با اهالی رسانه‌، بازدید از کتابخانه های عمومی مرکزی سمنان، امام خمینی(ره) و علامه محمدتقی ایوانکی و حضور در گلزار شهدا، بازدید از کتابخانه و زیارت امامزاده یحیی سمنان از برنامه های دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این سفر بود.


شهید سلیمانی همه پازل های اداره جامعه را در خود داشت

مهدی رمضانی

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه سفر به سمنان، با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار اظهار داشت: بودن در جمع همکاران برای من از امن ترین و مطمئن ترین جلسات است. فضای فرهیخته کتابداران عزیز نشان داد که می توان به سادگی و با صمیمیت گفتگو کرد؛ حرف های جدی زد؛ نقدها را شنید و تصمیمات و برنامه ها برای آینده کتابخانه های عمومی و نهاد کتابخانه های عمومی را با همراهی همکاران پیش برد.

رمضانی ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی در آستانه سومین سالگرد شهادت وی، ادامه داد: سه سال است که وقتی به دی ماه می رسیم، غم بزرگی در سینه مان پدیدار می شود. یکی از برجسته ترین شاخصه های شهید سلیمانی این است که با وجود داشتن چارچوب، نگرش و جهانبینی، متعلق به همه مردم کشور، مردم منطقه و مردم دنیا است. شاید در این کره خاکی دیگر کسی موفق نشود به جمیع جهات مشابه موقعیت شهید سلیمانی را داشته باشد. اینکه طوری گام بردارید که در سنگر نظامی و با نگاهی سخت به لحاظ ظاهری، یعنی سرو کار داشتن با توپ و تانک و اسلحه و کشتار و شهادت، به نرم ترین شکل ممکن در دل آدم هایی که تو را دیده و ندیده اند جای باز کنید، کار هر کسی نیست؛ اینکه بتوانی جهان و جامعه ات را به خوبی بشناسی و بر اساس اقتضائات آن عمل کنی، کار هر کسی نیست؛ اینکه فرد فرد اعضای یک جامعه را ببینی و برای همه جایگاه و منزلتی قائل باشی و آن ها را به منزلت واقعی شان برسانی، کار هر کسی نیست؛ ارتباط شهید سلیمانی با رهبران دنیا، جهان اسلام و منطقه بی‌نظیر بود و در این ارتباطات انسانیت، اسلام و اهداف انقلاب به تمیزترین وجه ممکن، دنبال می شد. تواضع ایشان در برابر مردم و جدیتشان در کار، رأفت ایشان در برابر مردم حتی از جبهه های معاند و سختی ایشان در برابر دشمن، نکاتی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت؛ اینکه نگاه و جهانبینی شما به قدری کامل باشد که تازه بعد از شهادت، وقتی از این جهانبینی رونمایی می شود، ببینی همه پازل های اداره جامعه را همراه خود داشت، کم نیست. بسیاری از رهبران سیاسی توانایی سازماندهی ذهنی و عملی چنین موضوعی را ندارند. شهید سلیمانی در مواجهه با جریان معارض، روحانیت، کودکان، نوجوانان، فرهنگ، حجاب، امور بین المللی و ... طوری عمل می کردند که پس از شهادت، الگوی سایر افراد شدند. این ها نکاتی نیست که به سادگی و آسانی در یک فرد جمع شود. امیدوارم قدر چنین شخصیت هایی در جامعه ما دانسته شود و بتوانیم با تبیین جایگاه و ظرفیت آن ها، بخشی از دینی که به آن ها داریم را برای پیشبرد اهداف انقلاب، ادا کنیم.

وی تصریح کرد: ما اگر به مرام و منش شهید سلیمانی ها درست عمل می کردیم امروز با خیلی از بحران ها دست به گریبان نبودیم. اگر به سمت برقراری گفتگو و ایجاد دیالوگ می رفتیم، با خیلی از این عدم فهم ها در جامعه مواجه نبودیم. ما به گفتگو نیاز داریم؛ ما به انتقال مفاهیم نیاز داریم. کتابخانه های عمومی و کتابداران ما قطعا می توانند در ایجاد گفتگو، ایجاد فهم و انعکاس وقایع به خوبی عمل کنند. شاید جدای از مدرسه، جوانان دهه هفتاد، هشتاد و نود، که امروز مسئله کشور هستند، را جایی غیر از کتابخانه نتوان یافت. من از نظام ارزش های جامعه و آنچه برای هویت کشور و آینده ایران مهم و اثربخش است، صحبت می کنم. ما در کتابخانه ها این فرصت را داریم که مسائل را بیان و برای اصلاح و پیشبرد مسیر، کار کنیم. در این مسیر به خلاقیت، نوآوری، استفاده از ابزارهای روزآمد، دلگرمی، ذوق و سلیقه و آموزش نیاز داریم.

رمضانی ادامه داد: امروز کتابخانه های عمومی در حوزه های مختلف هنر، فرهنگ، اجتماع، آموزش و ... می توانند اثرگذار باشند. با اجتماع این مسائل در کتابخانه های عمومی می توان مسئله کتابخانه، کتابدار و کتابخوانی را بهتر و دقیق تر در جامعه مطرح کرد. هدف، بالابردن ظرفیت کتابخانه های عمومی است؛ فعالیت های کتابخانه های عمومی به پشتوانه نظرات علمی اساتید دانشگاه در داخل و خارج برنامه ریزی و محورهای اصلی فعالیت کتابخانه های عمومی توسط دستگاه های بالادستی همچون هیئت امنا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده و باید پیگیری شود. امیدوارم تلاش های ما به پیشرفت و پیشبرد امور کتابخانه های عمومی کشور بینجامد.

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

دیدار دبیرکل نهاد با کتابداران استان سمنان

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین در ادامه دیدار با کتابداران استان سمنان به پرسش‌های آن ها پاسخ داد.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از کتابداران مبنی بر کوتاه شدن فرایندها و اصلاح ساختارها، گفت: یکی از اولویت‌های ما کوتاه کردن فرایندها است؛ سامانه ایجاد کتابخانه‌ها نیز با همین منطق راه‌اندازی شد. در تمامی حوزه‌ها ما به دنبال فرایندی کردن و اصلاح نظام مسائل هستیم تا بدین ترتیب سرعت انجام کار افزایش یابد.

وی با اشاره به بحث تفویض اختیار، گفت: بنده در روزهای نخست مسئولیت بخشی از اختیارات خود را به استان‌ها و شهرستان‌ها واگذار کردم؛ ممکن است در ابتدا خطاهایی رخ بدهد اما سرانجام نتیجه این کار به نفع کتابخانه‌های عمومی و نهاد خواهد بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به درخواستی مبنی بر اصلاح ساختار انجمن‌ها، گفت: لازمه اصلاح ساختار انجمن‌ها، اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. قانون اصلاح شده پس از مدت‌ها رایزنی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رأی آورده و پس از طی فرایندی در نوبت صحن علنی قرار می‌گیرد. در قانون جدید، دبیری به مدیرکل در استان و در شهرستان‌ها به رؤسای شهرستان‌ها برمی‌گردد و اصلاحات مورد نظر در این زمینه انجام شده است. البته در حال حاضر با ارتباط خوب نهاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور صریح وزیر محترم برای پیگیری مسائل کتابخانه‌های عمومی، مشکلی در تعامل وجود ندارد.

اولویت جدی ما آموزش و به‌روزرسانی دانش کتابداران است

وی در خصوص درخواست یکی از همکاران مبنی بر فراهم کردن امکان بازدید از کتابخانه‌های بزرگ کشور، گفت: اولویت جدی ما آموزش و به‌روزرسانی دانش کتابداران است. بازدید از کتابخانه‌های بزرگ کشور نیز ذیل این موضوع قرار می‌گیرد. البته مدل اداره و نوع خدمات‌دهی کتابخانه‌های عمومی با کتابخانه‌های ملی، مجلس و... متفاوت است، با این حال تجربه بازدید از کتابخانه‌های بزرگ فرصت خوبی است. در مقاطع مختلف ما تلاش کردیم به این سمت پیش برویم.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر ضرورت خرید منابع متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب به‌ویژه در حوزه ادبیات داستانی و کلاسیک، گفت: منطق و سعی ما همواره این بوده که منابع خریداری شده برای کتابخانه‌ها، مورد مراجعه اعضا باشد. منابع کلاسیک منابع گرانی است و ما در حد بضاعت، سعی کردیم منابع لازم را تهیه کنیم؛ با این حال می‌توانیم بررسی کنیم کدام کتابخانه‌ها فاقد منابع پایه هستند تا هر زمان فرصتی برای خرید کتاب فراهم شد، آنها را مدنظر قرار دهیم.

وی در خصوص استمرار در اجرای طرح «مأموریت کتابخانه من»، گفت: به اعتقاد بنده نیز طرح مأموریت کتابخانه من، طرح بسیار خوبی است و مشتاقم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس این طرح اداره شود. بر اساس این مدل، اداره کتابخانه اعم از تعیین ساعات کار، تأمین منابع، برنامه‌های فرهنگی و... به کتابداران همان کتابخانه واگذار می‌شود؛ این مدل، مدل ایده آل ما در اداره کتابخانه‌های عمومی است؛ چراکه اقتضائات هر کتابخانه متفاوت است. با این حال برای اجرای این مدل موانع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارد و ما به دنبال پیگیری این مسیر هستیم. همچون طرح انتخاب کتاب توسط کتابدار، که اجرای آن روند پرهزینه و سخت اجرایی دارد.

رمضانی در خصوص احتساب سنوات خدمت همکاران در ارشاد برای بازنشستگی گفت: نهاد در این خصوص محدودیت قانونی دارد با این حال بنای ما همراهی با همکارانی بوده که این مشکل را داشتند.

الگوریتم درجه‌بندی کتابخانه‌ها تغییر می‌کند

وی با اشاره به تغییر درجه‌بندی کتابخانه‌های عمومی در آینده نزدیک گفت: تصمیم‌گیری‌های ما در ستاد بر اساس درجه‌بندی‌های فعلی نیست. مهم‌ترین نکته، کارکرد نیروی انسانی و نه متراژ کتابخانه است. کالبد باید رابطه‌ای منطقی با فعالیت داشته باشد. ما باید به سمت تقویت کتابخانه‌های فعال برویم؛ البته اشکال بعضی از کتابخانه‌ها، جانمایی آنها است. لذا ساختار درجه‌بندی قطعاً تغییر خواهد کرد.

در پی برقراری ارتباط مدارس و کتابخانه‌های عمومی هستیم

وی آمارسازی در عضویت، امانت، میزان مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی و تعداد فعالیت‌های فرهنگی را امری ناپسند و تخلف دانست و ادامه داد: تخلف در آمارسازی دلیلی برای کار نکردن نیست. ما باید برای افزایش اعضا، امانت، میزان مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی و برنامه‌های ترویجی، فعالیت کنیم. این تشویق به کار است، نه آمارسازی. ما در پی برقراری ارتباط مدارس و کتابخانه‌های عمومی، ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس و اجرای طرح کتابدار افتخاری در بین دانش‌آموزان هستیم.

رمضانی در پاسخ به درخواست یکی از همکاران مبنی بر افزایش منابع کودک در گروه سنی الف (پیش از دبستان) در بسته «نورسیده‌ها»، گفت: متأسفانه در حوزه نوجوان، در تمام حوزه‌های کتاب، فیلم، موسیقی و... فقر محتوا داریم. کتاب‌های مربوط به گروه سنی پیش از دبستان، از آنجا که کتاب‌های تصویری است، پرهزینه است. با این حال بنای ما در ارسال منابع، توجه به رده‌های پرامانت، به‌ویژه کودک و نوجوان است.

مدل جدید عضویت در احیای هویت کتابخانه‌ها اثرگذار خواهد بود

رمضانی همچنین از تغییر در نحوه عضویت در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: در طرح جدید استفاده از مخزن کتابخانه‌های عمومی برای همه رایگان است اما افراد باید متناسب با خدمتی که دریافت می‌کنند، حق عضویت پرداخت کنند. درجه‌بندی کتابخانه‌ها نیز بر اساس خدمات آنها تعریف خواهد شد. به اعتقاد من این مدل جدید، در احیای هویت کتابخانه‌ها به عنوان یک دستگاه خدمت‌رسان بسیار مؤثر خواهد بود.

تدارک مجموعه‌ای رسانه‌ای برای معرفی کتابخانه‌های عمومی

رمضانی در خصوص موضوع شناساندن و معرفی بیش از پیش نهاد، گفت: این موضوع یکی از اولویت‌های بنده در معاونت توسعه بود. ساخت شخصیت‌های پویانمایی «آقا و خانم کتابدار» قطعاً به شناساندن کتابخانه‌های عمومی کمک کرده است. حضور آقای رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، تأکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر موضوع کتابخانه‌های عمومی نیز در همین راستا انجام شده است. ما مجموعه‌ای رسانه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم و به زودی برنامه تلویزیونی با موضوع کتابخانه و نقش کتابدار در شبکه کودک پخش خواهد شد.

تبدیل وضعیت نیروهای ساعتی نیازمند برگزاری آزمون

وی با اشاره به موضوع تبدیل وضعیت نیروهای ساعتی، گفت: گذراندن آزمون استخدامی و اختیار دبیرکل بر اساس مصوبه هیئت امنا، دو منشأ تبدیل وضعیت در نهاد بوده است. این اختیار بر اساس قانون بودجه از سوی دیوان عدالت اداری لغو شد. با فراهم شدن مقدمات لازم، از جمله اصلاح قانون تأسیس نهاد، پیگیری برگزاری آزمون از سازمان اداری و استخدامی انجام می‌شود.

ضرورت اجرای نظام ارزیابی عملکرد در نهاد

رمضانی با اشاره به ضرورت اجرای نظام ارزیابی عملکرد گفت: یکی از ضروریات نهاد کتابخانه‌ها سیستم ارزیابی عملکرد و شکل‌گیری نظام تشویق و تنبیه است و حتماً باید بین افراد از جهت میزان و کیفیت عملکرد، تفاوت قائل شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خاتمه اظهار داشت: ما به همدلی احتیاج داریم؛ هیچکس در موقعیت خود باقی نمی‌ماند؛ باید تلاش کنیم در هر موقعیتی که هستیم پیش‌برنده باشیم. ستاد باید در خدمت کتابخانه باشد و کتابدار هم باید با ستاد همراه باشد.


افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است

افزایش کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های توسعه‌ای در نهاد است

مهدی رمضانی طی سفر به استان سمنان با حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان سمنان دیدار و گفت‌وگو کرد. رمضانی در این دیدار با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی در کشور گفت: شبکه های گسترده کتابخانه های عمومی بعد از مدارس گسترده ترین شبکه فرهنگی در کشور است. این شبکه دارای ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور است که از این تعداد ۲۷۵۰ کتابخانه صورت مستقیم زیر نظر نهاد اداره می‌شود و باقی به سالن‌های مطالعه، کتابخانه های مشارکتی خصوصی و مستقل اختصاص دارد که با ۷۵۰۰ هزار نیروی انسانی مشغول ارائه خدمت به مردم عزیز کشورمان هستند.

وی افزود: امروز کارکرد و نگاه به کتابخانه های عمومی در دنیا تغییر کرده است؛ نگاهی که کتابخانه را صرفا یک سالن مطالعه و محلی برای امانت کتاب محسوب می‌کرده، یک نگاه سنتی به کتابخانه عمومی است. اما امروز کتابخانه عمومی به عنوان یک مجتمع فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شود که مغز آن مجتمع «کتاب» است که در آن برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف و متنوعی حول کتاب شکل می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به مجموعه اتفاقات فرهنگی، مجموعه اتفاقات علمی و حتی مسائل مربوط به کاریابی اشاره کرد.

دبیرکل نهاد درباره پیاده‌سازی این نگاه در کشور گفت: ما نیز در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در کشور همین تحول خدمتی را ایجاد کرده‌ایم؛ به طوری که در کتابخانه‌های مرکزی مشهد، سنندج، یزد و ... بیش از ۶۰ خدمت متنوع به مردم این استان‌ها ارائه می‌شود. امیدواریم که در باز طراحی کتابخانه مرکزی سمنان نیز این اتفاق رخ دهد و این فرصت فرهنگی برای مردم این استان نیز فراهم شود تا از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به توجه و اهتمام دولت به موضوع کتابخانه‌های عمومی یادآور شد: خوشبختانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه ویژه‌ای به حوزه کتابخانه‌های عمومی دارند؛ همچنین ما مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در ۲۴ آبان با حضور آقای رئیس جمهور برگزار کردیم؛ مقام معظم رهبری نیز مکررا بر موضوع کتاب و کتابخوانی تاکید داشته‌اند و دیداری نیز با کتابداران داشتاند که فرمایشات ایشان در آن دیدار یکی از اسناد بالادستی ما در حوزه کتابخانه‌های عمومی است.

مهدی رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کتابخانه مرکزی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: درست است که استان سمنان در افتتاح کتابخانه مرکزی پیشرو بوده، اما در بدو امر اشکالاتی در این کتابخانه وجود داشته است، به طوری که هیچ گاه کتابخانه به طور کامل زیر بار این کار نرفته است. البته بهتر بود که همانند استان‌های دیگر در سفرهای استانی رئیس جمهور به این موضوع رسیدگی می‌شد، ولی تلاش می‌کنیم که در دور دوم سفرهای ریاست جمهوری این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تقدیر از نگاه فرهنگی امام جمعه سمنان و توجه ایشان به مسئله کتابخوانی، درباره دغدغه‌های موجود برای ایجاد کتابخانه در مناطق مختلف استان گفت: ما طبق قانون امکان ساخت نداریم و فقط بهره‌بردار هستیم. از این جهت باید از ظرفیت‌های موجود در استان مانند ظرفیت خیرین برای ایجاد کتابخانه‌های جدید استفاده کرد تا در ادامه با تجهیز آن توسط نهاد خدمات کتابخوانی را در این مناطق نیز گسترش دهیم.

لزوم گسترش کتابخانه‌های سیار در استان سمنان

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان سمنان در این دیدار با اشاره به جایگاه والای کتاب و کتابخانه و در جامعه به توجه بزرگان و عالمان دینی به این موضوع پرداخت و گفت: ما طلبه ها یک توفیق اجباری برای استفاده از کتاب داریم و از این جهت با کتاب انس داریم. در روایت شریف از امام علی علیه السلام آمده که «اَلْکُتُبُ بَساتینُ الْعُلَماءِ». یعنی بوستان علما کتابخانه‌های آنها هستند. مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه‌ای بر مطالعه داشته‌اند و بر مطالعه طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها اهتمام دارند. ایشان همواره تاکید داشته‌اند که کتاب باید در سبد مصرفی خانواده ها قرار بگیرد متاسفانه هنوز محقق نشده است که البته دلایل مختلفی از جمله گرانی کتاب و کاغذ بسیار موثر بوده است.

وی افزود: البته همچنین مشغله‌های دیگری مانند فضای مجازی نیز افراد را از کتاب دور کرده است. البته فضای مجازی با گستردگی خود اطلاعات مختلفی در اختیار انسان قرار می‌دهد، اما به جنبه‌های تفکری و علمی انسان نمی‌افزاید. امروز باید بر کتاب‌های دیجیتال کار کارشناسی شود تا به صورت ارزان‌تر در اختیار علاقه‌مندان به کتاب قرار بگیرد. البته همان گونه که سازمان غذا و دارو بر برخی موارد غذایی را فاقد ارزش غذایی یا مضر تشخیص می‌دهد، باید بر عرضه کتاب هم نظارت صورت بگیرد. اما امروز با عرضه گسترده کتاب‌های الکترونیک باید دید که چقدر این ممیزی مورد توجه قرار می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان پیشنهاد داد: در ساخت و سازهایی که در مناطق جدید و شهرک های جدید تاسیس رخ می‌دهد، کتابخانه های عمومی نیز در پیوست فرهنگی این مناطق لحاظ شود. همچنین بکارگیری طرح‌هایی مانند پیک کتاب و عرضه کتاب در ایستگاه‌های مطالعه در اماکن مختلف برای پر کردن اوقات فراغت مردم با کتاب از جمله اقدامات خوبی بوده که باید تقویت شود. همچنین در جهت رویکرد جدید به کتابخانه‌های عمومی استفاده از ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه سمنان با اشاره به کارکرد موثر کتابخانه های سیار در استان سمنان گفت: ما مناطقی داریم که آشنایی بچه‌ها با کتاب از طریق کتابخانه سیار ایجاد شده است. ما باید این حوزه را تقویت کنیم و گسترش دهیم. ماشین های مجهزی که در یک نیمروز در یک منطقه مستقر می‌شوند و به مردم و به خصوص بچه‌های آن مناطق ارائه خدمت می‌کنند. گسترش این کتابخانه‌های سیار می‌تواند بسیار در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی موثر باشد.

اهتمام نهاد به افزایش کتابخانه‌های سیار

مهدی رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان مطالعه در کشور گفت: اساسا اعداد و ارقامی که برای سرانه مطالعه ارائه شده اعداد دقیقی نیست. سال گذشته ۱۱۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده که این کتاب ها اعم از درسی، کمک درسی و کودک و نوجوان در جایی مورد مصرف قرار می‌گیرد. اگر گردش مالی این این بازار را محاسبه کنیم، نشان می‌دهد که فضای مطالعاتی حاکم بر کشور بیش از آن چیزی است که درباره آن صحبت می‌کنیم.

وی افزود: درباره کتاب الکترونیک هنوز در کشور ما به صورت جدی به آن پرداخته نشده است. درست است که کتاب الکترونیک مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما در سایر کشورهای دنیا نیز اوضاع به همین منوال است. به طوری که درصد انتشار کتاب مکتوب بالای ۹۰ درصد از کتاب‌های منتشر شده را دربر می‌گیرد. البته ما در حال حرکت به این سمت نیز هستیم.

دبیرکل نهاد درباره توجه به گسترش کتابخانه‌های سیار نیز گفت: زمانی که بنده به نهاد آمدم ۹ کتابخانه سیار در کشور وجود داشت، اما امروز این عدد از ۴۰ دستگاه کتابخانه سیار تجاوز کرده است. یعنی توسعه کتابخانه‌های سیار یکی از سیاست‌های مهم ما در حوزه توسعه کتابخانه‌ها بوده است. اما ما وظیفه تجهیز را کتابخانه سیار و بهره‌برداری از آن را داریم و خودرو کتابخانه سیار توسط خیرین و یا سپاه یا دولت تهیه می‌شود.

وی یادآور شد: به عنوان مثال در استان فارس که استاندار رئیس انجمن خیرین استان هم بود، ۳ دستگاه خودرو تهیه کردند که ما آنها را آنها را تجهیز کردیم. البته هزینه تجهیز و تامین نیروی انسانی آن نیز هم وزن هزینه تهیه خودروی آن است. ما امکان خرید خودرو را نداریم، اما اگر بحث خرید خودرو در استان انجام شود ما تجهیز و نیروی انسانی آن را تقبل می‌کنیم.


معرفی کتاب فرنگیس: خاطرات فرنگیس حیدرپور

معرفی کتاب فرنگیس: خاطرات فرنگیس حیدرپور

کتاب فرنگیس: خاطرات فرنگیس حیدرپور اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم مهناز فتاحی است که به روایت خاطرات زنی شجاع که در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند، می‌پردازد. رهبر انقلاب در سفرشان به کرمانشاه به این بانوی بزرگ اشاره کرده بودند و بر ثبت خاطراتش تاکید داشتند.

فرنگیس حیدرپور زنی کرمانشاهی است که از قضا در روستایی نزدیک غرب گیلان زندگی می‌کند، رفتارش پر ابهت‌تر از تندیس تبر به دستش در کرمانشاه و دلی مهربان دارد. فرنگیس برای سالیان سال خسته و کلافه از دوربین و مصاحبه زیر بار تعریف خاطراتش نمی‌رفت تا این که بالاخره در این کتاب حاضر به روایت بخشی از حوادثی شد که در طی سالیان جنگ بر وی گذشته است.

در سال 1359 پس از حمله عراق به روستای اوازین، مردم به دره‌های اطراف فرار می‌کنند. فرنگیس که در آن زمان 18 سال داشت شب هنگام همراه برادر و پدرش جهت تهیه غذا به روستا باز می‌گردند. اما در طول راه پدر و برادر فرنگیس ضمن درگیری با عوامل عراقی کشته می‌شوند و فرنگیس در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، با تبر پدرش با سربازان درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر می‌کند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل می‌دهد.

کتاب فرنگیس در 12 فصل تنظیم شده که با یک مقدمه شروع می‌شود و پایان‌ بخش آن «کلام آخر» است. فصل اول به دوران کودکی راوی می‌پردازد که در آن از جنگ و پیامدهای آن خبری نیست اما سایه فقر و محرومیت در جایی که فرنگیس و خانواده‌اش زندگی می‌کنند به خوبی مشهود است. او در این فصل ماجرایی را تعریف می‌کند که قرار بوده به‌ رغم مخالف خود به عقد یک مرد عراقی در شهر خانقین درآید که با دخالت گرگین‌خان، از بزرگان فامیل از اتفاق ناخواسته پیشگیری می‌شود.

در فصل دوم، خواستگاری از روستای مجاور، گورسفید برای فرنگیس می‌آید که این بار ازدواج صورت می‌گیرد و او با مردی به نام علیمردان زندگی مشترکی را شروع می‌کند. فصل بعدی نشان می‌دهد این زن و شوهر جوان زندگی نسبتا خوشی را آغاز می‌کنند اما در ادامه که شرح آن در فصل چهارم آمده، اول زندگی مشترک این زوج جوان با آغاز جنگ تحمیلی حکومت بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران هم زمان شده و نیروهای متجاوز عراقی خیلی زود از مرزها گذشته و به روستای آن‌ها نزدیک می‌شوند.

گروهی از مردهای روستا برای مقابله با دشمن به خط مقدم می‌روند و گروهی دیگر که برای سراغ گرفتن از آن‌ها راهی می‌شوند همگی به شهادت می‌رسند. زنان و مردان باقی مانده در روستا به کوه‌های اطراف پناه می‌برند و به این صورت صحنه‌های دهشتناک جنگ و مقاومت و حماسه‌ آفرینی زنان و مردان غیور مناطق مرزی از جمله خطه گیلان‌غرب به ویژه فرنگیس و خانواده‌اش یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهد. فرنگیس در یکی از این صحنه‌ها و هنگامی که از پناهگاهی در کوه‌های اطراف روستا به خانه برگشته تا آذوقه بردارد، در بازگشت با 2 سرباز عراقی مواجه می‌شود که یکی از آن‌ها را با تبر می‌کشد و دیگری را اسیر می‌کند.

در فصل‌های بعدی کتاب، دوران آوارگی فرنگیس و خانواده‌اش و دیگر ساکنان روستاهای مناطق مرزی روایت می‌شود که چندین بار محل اسکان خود را تغییر می‌دهند. بارها به روستا باز می‌گردند اما هر بار با بمباران‌های بی‌وقفه دشمن مواجه شده و تعدادی شهید و مجروح می‌شوند. تعدادی از اعضای خانواده فرنگیس هم در این وقایع شهید و مجروح می‌شوند. علاوه بر بمباران‌های دشمن، برخورد کودکان و نوجوانان و اهالی روستاها با مین هم بارها حادثه‌ساز می‌شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی محل سکونت فرنگیس و خانواده‌اش، او صحنه‌هایی از دوران دفاع‌ مقدس را روایت می‌کند که جزو وقایع اصلی جنگ در آن دوران محسوب می‌شدند. از جمله بمباران‌های بی‌وقفه روستاهای اطراف گیلان غرب، حمله منافقین به اسلام‌ آباد و عملیات مرصاد و دیگر وقایعی که جزو حوادث فراموش‌ نشدنی آن دوران هستند؛ همچون سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه که در آن سفر مقام معظم رهبری به شهر گیلان غرب هم می‌روند و فرنگیس موفق می‌شود با رهبر معظم انقلاب دیدار کند.

تقریظ مقام معظم رهبری:

بخش ناگفته و با اهمیتی از حوادث دوران دفاع را، به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می‌توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیه استوار و پرقدرت و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن با ما سخن گفته و منطقه ناشناخته و مهمی از جغرافیای جنگ تحمیلی را، با جزئیاتش، به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارت‌های مادی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آن‌ها هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است خبر نداشتیم و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اولین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنایی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده کتاب، خانم فتاحی، به خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکر کرد.

در بخشی از کتاب فرنگیس می‌خوانیم:

وقتی به کوه برگشتم، هنوز مادرم و لیلا با ناراحتی به من نگاه می‌کردند. با خودم گفتم: «اشکال ندارد. بالاخره می‌فهمند کار من درست بوده.»

آوه‌زین دست عراقی‌ها بود و زن‌ها مرتب از هم می‌پرسیدند چه کنیم؟ برویم عقب یا بمانیم؟ یک بار که حرف و حدیث‌ها بالا گرفت، با تندی گفتم: «عقب نمی‌رویم. همین‌جا می‌مانیم. نیروهای خودی بالاخره روستا را آزاد می‌کنند و به روستا برمی‌گردیم. باید تحمل کنیم. زیاد طول نمی‌کشد، فوقش دو سه روز.»

اما آن دو سه روز، شد دوازده روز! دوازده شب در کوه‌ها بودیم؛ در کوه‌های آوه‌زین و چغالوند. فقط آب داشتیم و گاهی پنهانی به روستا می‌رفتیم و آرد برمی‌داشتیم، می‌آوردیم و با آن نان درست می‌کردیم. در آن روزها که توی کوه بودیم، گاهی وقت‌ها نیروهای خودمان می‌آمدند، بهمان سری می‌زدند و می‌رفتند.

یک بار داشتم روی سنگ صافی نان می‌پختم که چند نظامی ‌از دور نزدیک شدند. تندی از جا بلند شدم. دستم از آرد سفید بود. وقتی رسیدند، سردستۀ نظامی‌ها پرسید: «شماها اینجا چه ‌کار می‌کنید؟ اینجا دیگر خط مقدم است. برگردید بروید گیلان‌غرب، یا روستاهای دورتر. اینجا بمانید، کشته می‌شوید. ما خودمان هم به سختی اینجا می‌مانیم، شما چطور مانده‌اید؟»

باورشان نمی‌شد مردم روستا، با این وضعیت، توی منطقۀ جنگی مانده باشند. نظامی‌ها از شهرهای شمالی و تهران بودند. با خنده به آن‌ها گفتم: «نکند می‌ترسید؟!»

یکی‌شان با تمسخر گفت: «یعنی می‌خواهی بگویی تو نمی‌ترسی؟»
مستقیم نگاهش کردم؛ چشم دوختم توی تخم چشم‌هایش و گفتم: «نه، نمی‌ترسم. آن‌جا را که می‌بینی، خانۀ من است.»

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ویژه‌برنامه «عقیق سرخ» عنوان کرد؛

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

ویژه برنامه عقیق سرخ

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در ویژه‌برنامه «عقیق سرخ» با اشاره به اینکه تعلق ما به شهید سلیمانی تعلق متفاوتی با سایر شهدا است، گفت: کسانی که با شهید سلیمانی کار می‌کردند برای توصیف ایشان می‌گویند، حاج قاسم در میدان عملیات رفتار متفاوتی داشت و پیش از اینکه فرمانده نظامی باشد بر نیروهای تحت فرمانش نفوذ داشت؛ ایشان قبل از میدان، بر قلوب و نفوس نیروهای تحت امرش مسلط شده بود و بر قلب‌ها فرماندهی داشت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ویژه‌برنامه «عقیق سرخ» همراه با رونمایی از کتاب «سلیمانی عزیز ۲» و اجرای نمایشنامه‌خوانی به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و با همکاری انتشارات حماسه یاران با حضور دبیرکل و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شاعران برجسته، کتابداران و اصحاب رسانه دوشنبه ۱۲ دی ماه در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: بنده قدم برداشتن در راه و مسیر حاج قاسم و ذکر نام ایشان را توفیق می‌دانم؛ مسئولیت من به عنوان سرپرست نهاد با حضور در استان کرمان و زیارت مزار ایشان و یاران شهیدشان آغاز شد. چراکه تعلق ما به شهید سلیمانی، تعلقی متفاوت نسبت به سایر شهدا است.

وی ادامه داد: با نگاه به منظومه فکری و رفتاری شهید سلیمانی، می‌بینیم که گویی خداوند کسی را با مجموعه کاملی از رفتار، سکنات، سلوک و گفتار برای اداره جامعه و اثرگذاری مأمور کرده و او کار خود را با شهادتش به نتیجه ‌رساند. شاید ساختار فرهنگی و تبلیغی کشور تاکنون اقدام و تلاش مؤثری برای اسطوره‌سازی شهید سلیمانی نکرده است و آنچه امروز حاصل شده نتیجه نبوغ، رفتار، ذوق، سلوک، روحیات و خلقیات ایشان از بدو حضورش در عرصه اجتماعی، نظامی و بعدش حرکات و سکنات سیاسی‌اش است.

رمضانی تصریح کرد: موضع‌گیری و نگاه شهید سلیمانی در مسائل جهان اسلام، موضع‌گیری متفاوتی است. در دیداری که با شهید سلیمانی داشتیم و همزمان با بهار عربی، یا به تعبیر ما بیداری اسلامی، در برخی کشورهای عربی بود، شهید سلیمانی گفتند مسئله ما مسئله مصر نیست چون در آنجا تغییرات ظاهری رخ خواهد داد و ما نگران سوریه هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به همایش «بیداری اسلامی» گفت: مواجهه ایشان با شخصیت‌های علمی، مذهبی، سیاسی و رهبران جهان اسلام یک مواجهه عمیق، پایدار، دوستانه و دقیق و فراتر از نگاه یک فرمانده نظامی منطقه بود. در فضای فرماندهی نظامی و میدان، چه زمانی که لشکر ثارالله(ع) کرمان را فرماندهی می‌کردند و چه بعدش که فرماندهی نیروی قدس سپاه را بر عهده گرفتند و اوج حضور نظامی ایشان را در دهه ۹۰ در منطقه مشاهده می‌کنید، یک فرماندهی قاطع، پیش‌برنده و همه‌جانبه با حضور میدانی عمیق بوده است.

وی افزود: کسانی که با شهید سلیمانی کار می‌کردند برای توصیف ایشان می‌گویند، حاج قاسم را با لبخندی که به فرزندان شهدا می‌زند نشناسید، رفتار ایشان در میدان عملیات رفتار متفاوتی بود. او در میدان و تصمیمات با کسی تعارف نداشت. اما قبل از میدان بر قلوب و نفوس نیروهایش مسلط شده بود و فرماندهی ایشان فرماندهی بر قلب‌ها بود. مروت و جوانمردی ایشان جایی متبلور می‌شود که وقتی خانواده یکی از فرماندهان اصلی داعش را می‌بیند که در راه مانده‌اند و نیاز به کمک دارند به آنها کمک می‌کند و این باعث می‌شود آن فرد با تمام نیروهایش به حاج قاسم بپیوندند. شما این را در هیچ قاعده نظامی نمی‌توانید تفسیر کنید. مشابه این رفتار را در فرماندهی لشگر ثارالله(ع)، که بر سیستان و بلوچستان هم سیطره داشت، در مواجهه با اشرار می‌بینیم.

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

حاج قاسم سلیمانی، مرد میدان بود

رمضانی با اشاره به تصمیمات سردار سلیمانی در عرصه اجتماعی، عنوان کرد: سخنرانی شهید درباره مسجد، تأثیر امام جماعت، نگاه به فرزندانی که نقصی در ظاهر دارند، متفاوت و عمیق است. در مذاکرات سیاسی در عرصه بین‌الملل، بر خلاف آنان که دیپلماسی را از میدان جدا کردند، او در این عرصه، دیپلماسی موفقی داشت و این اذعان مقامات سیاسی است که با وی مواجهه داشتند. مگر راهبری رهبران جهان اسلام غیر از دیپلماسی است؟ حاج قاسم بر اصول دیپلماسی مسلط بود؛ البته ایشان دیپلمات نبود، بلکه مرد میدان بود. مرد میدان بودن نافی تسلط بر اصول دیپلماتیک نیست. وقتی صحبت از مسائل اقتصادی و راهبری امور اقتصادی می‌شود، عمیق‌ترین تصمیمات و پایدارترین اتفاقات که بعد از شهادت ایشان از آن مسیرها برای برداشتن موانع استفاده می‌شود نتیجه تصمیمات و اقدامات حاج قاسم سلیمانی در زمان تحریم و در دوره حیاتش است.

رمضانی تصریح کرد: وقتی صحبت از مواجهه ایشان با خانواده و فرزند یک شهید می‌شود نقش وی را می‌توانید درک کنید. نمی‌خواهم اینجا در مورد مسائل ماورایی که از حاج قاسم بیان می‌شود صحبت کنم، سیری که با حضور ایشان از لبنان به سوریه و عراق تا شهادت طی شده و خاطراتی که در مواجهه با ایشان هست بگویم. نمی‌خواهم در مورد نامه‌های مکتوب ایشان با خانواده و فرزندانش و آنچه از ایشان نقل می‌شود صحبت کنم اما وقتی به مجموعه آنها نگاه می‌کنید یک منظومه‌ کاملی از یک شخصیت عارف، سالک در طریق می‌بینید. این حرف من نیست، حرف علما و عرفای بزرگ است. با این حال می‌خواهم از نکات شفاف منطبق بر واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی صحبت کنم. حاج قاسم یک خصوصیت منحصر به فرد و ویژگی خاص داشت، که با خصوصیات همه جامعه اطراف خودش متمایز می‌کرد، و آن توان گفتگو با افراد، جامعه و جوامع مختلف بشری بود.

دبیرکل نهاد با تأکید بر اینکه ویژگی متمایز شهید سلیمانی توان گفتگو با افراد و جوامع مختلف بود، گفت: مشکل امروز جامعه ما توان گفتگو است. در خانواده، جامعه سیاسی، جامعه اقتصادی، جامعه فرهنگی و... مشکل گفتگو داریم و توان انتقال مفاهیم را بدون ایجاد حاشیه نداریم؛ اما حاج قاسم سلیمانی این توان را داشت. کسی نیست که با ایشان وارد جلسه شده باشد و راضی خارج نشده باشد؛ رضایتمندی لزوما به معنای پیروزی در بحث نیست اما از گفتگوی با او راضی بودند. ایشان در مواضع خود محکم بود اما استدلال داشت.

مدل فرماندهی حاج قاسم «اقناعی» بود

عضو شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: حاج قاسم در مواجهه با جوانان، سیاستمداران، شخصیت‌های نظامی و... توان اقناع داشت و می‌توانست مسائل کشور را پیش ببرد. افراد خاص، همیشه دشمنان داخلی و خارجی دارند. اینگونه نبوده که همه کسانی که امروز از حاج قاسم به نیکی یاد می‌کنند در زمان حیاتشان مواضع نظامی، سیاسی و فرهنگی ایشان را تأیید می‌کردند؛ اما ایشان با چارچوب فکری منسجم روی عقایدش می‌ایستاد و نتیجه می‌گرفت و البته این موضوع نافی مشورت کردن و مشورت‌پذیری نیست.

وی افزود: اوایل دهه ۹۰ که با ایشان دیدار کردیم، می‌گفتند این نقطه‌ای که شما روی آن دست گذاشتید، نقطه مغفول کارهای من است. من در بعد نظامی اقداماتی را انجام دادم اما فرصت انجام آنچه شما به سراغ آن رفتید را نداشتم. کدام انسانی که دارای مقام و جایگاه است با تعدادی جوان اینگونه در مورد خودش صحبت می‌کند؟

رمضانی گفت: وقتی خاطرات و دست‌نوشته‌های حاج قاسم را می‌خوانیم معلوم است که او از کودکی متفاوت بود؛ اما تفاوتش در اقلیمی که به دنیا آمد، نبود. حاج قاسمی که با بُردن نامش ظالمان دنیا می‌ترسند، به مادرش که می‌رسید صدایش می‌لرزید و به گفته خودش، تلخ‌ترین حادثه زندگی‌اش وداع او با مادرش بوده که مادرش می‌گوید نرو؛ او می‌رود و دیگر مادرش را نمی‌بیند. اینگونه بود که داغ سردار سلیمانی سرد نمی‌شود؛ جز خدا و خودش، کدام سیستم تبلیغاتی، شخصیتی با این ابعاد را می‌توانسته خلق کند، وگرنه بسیاری از شخصیت‌ها با یک اتفاق و یک حادثه فرو می‌ریزند.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: با از دست دادن شهید سلیمانی، حسرت‌هایی بر دل ما خواهد ماند و حتما این خلاء پر نخواهد شد. رهبر انقلاب که بیش از ۳۰ سال انقلاب را به جلو برده‌اند، در مواجهه با شهادت سردار سلیمانی صدایش می‌لرزد و اشکش جاری می‌شود. این دلیلی دارد؛ چراکه شهید سلیمانی تنها فرمانده نیروی قدس نبود؛ پیش‌برنده بخشی از انقلاب و بر اساس نظرسنجی‌ها محبوب‌ترین شخصیت جمهوری اسلامی و چه بسا جهان اسلام بود. امروز خلاء حضور ایشان به دست شقی‌ترین آدم‌ها ایجاد شده است. کمتر شهیدی داریم که به این شکل به دست کثیف آمریکا به شهادت رسیده باشد؛ البته غیر از شهادت هم سزاوار ایشان نبود و شهادت ایشان مسیر جدیدی را پیش روی انقلاب گذاشت.

رمضانی در پایان گفت: امیدوارم شهدا شفاعت ما را کنند و مدیون خون شهدا و خانواده شهدا نباشیم.

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

باید تلاش کنیم شبیه شهدا شویم

علیرضا زند وکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران نیز در بخش دیگری از این نشست طی سخنانی گفت: وقتی انسان در چنین جمعی قرار می‌گیرد احساس کوچکی می‌کند؛ چون شهدا بزرگی زیادی داشتند. ما هم باید سعی کنیم این مسیر را بپیماییم و تشبه به آنها بیابیم.

وی افزود: سیدالشهدا(ع) هر آنچه داشت از اهل و عیال و آنچه خدا به او داده بود را در طبقی از اخلاص گذاشت و به خدا تقدیم کرد به همین دلیل جایگاه ایشان چنین والاست و سیدالشهدا سرآمد و پیشگاهش هم حضرت عباس علیه السلام است و هر کس به ایشان می‌خواهد برسد باید از دروازه حضرت عباس علیه السلام حرکت کند.

زند وکیلی در پایان گفت: شهدا هم به آن درجه از معرفت رسیدند چون هر چه داشتند را در طبق اخلاص گذاشتند و حتی از جان خود گذاشتند.

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

دلنوشته دختر شهید مدافع حرم برای حاج قاسم

در بخش دیگری از این ویژه‌برنامه زینب، دختر ۷ ساله شهید مدافع حرم حبیب‌الله شیری جعفرزاده، دلنوشته خود خطاب به حاج قاسم را قرائت کرد.

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

تلاش برای ارائه روایات درست و معتبر

مهدی قربانی، نویسنده کتاب «سلیمانی عزیز ۲» نیز در بخش دیگری از این مراسم به معرفی اثرش پرداخت و گفت: کتاب «سلیمانی عزیز» بعد از ۵۰ روز شهادت ایشان به چاپ رسید. ما در عین سرعت در انتشار سعی کردیم خاطراتی ارائه شود که مخاطبی که تشنه شنیدن معارف اوست روایت صحیح و درستی دریافت کند بنابراین در گزینش خاطرات تلاش کردیم سیره و سیر زندگی ایشان حفظ شود.

وی ادامه داد: کتاب «سلیمانی عزیز ۱» بعد از سه سال شهادت او در چاپ نودم قرار دارد و رسالتش این بود که آنچه شهید هست بدون بیان خاطرات ماورایی که از او شخصیتی فرازمینی می‌سازد ارائه دهد و منعکس کننده مکتب او باشد.

قربانی گفت: بعد از این کتاب به نظرم رسید هنوز جای کار هست چون ایشان یک شخصیتی در مقیاس یک مکتب است و رهبر از مکتب سلیمانی و مدرسه درس‌آموز یاد می‌کنند. بنابراین باید از این دریای بیکران توشه‌مان را برداریم. از سوی دیگر رسالتی بر دوش نویسندگان و ناشران است و از این رو من یک سال روی زندگی ایشان کار کردم؛ به کرمان رفتم و دیدار و مصاحبه‌هایی داشتم و در این کتاب با استفاده از منابع موثق و بدون تشکیک می‌خواستم پنجره‌های نورانی از زندگی او را بر مخاطب بگشایم.

وی در پایان گفت: کتاب «سلیمانی عزیز ۲» هم خاطراتی دارد که سیر خطی زندگی او از کودکی تا شهادت را دنبال می‌کند و منابعش مستند است و بسیاری از خاطرات آن نو و شنیده نشده و بازنشر نشده در محصولات مکتوب است.

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

شعر خوانی قاسم طراوت‌پور یکی دیگر از برنامه‌های جنبی این مراسم بود. وی شعری با این مضمون قرائت کرد:

بی امرِ عشق، گوش به فرمان نمی دهیم
تا مرگ می رویم ولی جان نمی دهیم

دنیا دو بار عمرِگران را به ما نداد
ماهم دل ِ عزیز خود ارزان نمی دهیم

جمع است خاطر ِ دلِ ما در مسیرِ عشق
دل را به غیرِ زلفِ پریشان نمی دهیم

مردن به پای دوست هنوز آرزوی ماست
حتی به مرگ، فرصتِ جولان نمی دهیم

موج ایم، موج، پا به سر ِ صخره می نهیم
کوه ایم، کوه، خاک به توفان نمی دهیم

مردانِ مرد، اهلِ امان نامه نیستند
جان را به جز به راه شهیدان نمی دهیم

افراسیاب ها چه به سر پرورانده اند؟
ما رستم ایم، مُلک به توران نمی دهیم

مردِ مُروّت ایم ولی در شب ِ نبرد
حتی به خصم، جُراَتِ میدان نمی دهیم

ما وارثانِ خونِ سلیمانیِ عزیز
این خاک را به مُلکِ سلیمان نمی دهیم

"گوید اگرکسی بد ِ ما را به این و آن
ما عاقل ایم و گوش به نادان نمی دهیم"

حتی اگر تمامِ جهان را به ما دهند
یک نیم ذرّه خاک از ایران نمی دهیم

در ادامه این مراسم با حضور مسئولان از کتاب «سلیمانی عزیز ۲» رونمایی شد.

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

شهید سلیمانی بر قلب‌ها فرماندهی داشت

بخش پایانی ویژه‌برنامه «عقیق سرخ» به اجرای گروه نمایشنامه‌خوانی توسط گروه نماد به کارگردانی محمد یزدی اختصاص داشت که مورد استقبال حاضرین در سالن قرار گرفت.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

در نخستین رویداد ملی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» بیان شد؛

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

کسب و کار در کتابخانه ها

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در نخستین رویداد ملی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک»، بر ضرورت تلاش‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای پرهیزدادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، نخستین «رویداد ملی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سجاد محمدیان مدیرکل پژوهش و آموزش نهاد، عباس حسین‌زاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، استادان دانشگاه، کتابداران و صاحبان تجارب کسب و کار روز شنبه ۲۶ آذرماه در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی‌ کشور در این نشست با تأکید بر این نکته که رویکرد خدمات‌محوریِ کتابخانه‌های عمومی، برنامه حتمی نهاد است افزود: در همین راستا دومین همایش بین‌المللی نهاد با موضوع «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» در مهرماه سال آینده در مشهد برگزار می‌شود. این همایش شامل دو برنامه مهم جانبی است که مقصود از برگزاری آنها توجه‌دادن مخاطبان به این نکته است که رویکرد پژوهشی نهاد، نیازمحور و مبتنی بر کاربردهای کتابخانه‌ای و اجتماعی است. یکی از این دو برنامه جانبی، برگزاری «۹ رویداد ملی در حوزه کسب وکارهای کوچک» در ۹ کتابخانه مرکزی نهاد است که نخستینِ آنها در کتابخانه ملی استان خوزستان برگزار می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی نهاد همچنین گفت: امروزه همه استادان کتابداری، کتابخانه را سازمانی دارای کارکردهای متنوع می‌دانند که امانت کتاب و استفاده کتاب‌محور از فضا فقط یکی از این کارکردهاست. نگاه قدیمی به کتابخانه عمومی به عنوان «مجموعه‌ای از کتاب‌ها» دستخوش تغییر شده است. کتابداران و مدیران برای تحقق این ضرورت باید توجه کنند که کارکرد اجتماعی کتابخانه ربط محکمی با نیاز جامعه دارد. به عبارت دیگر، «اجتماعی‌بودن» اساساً به این معنای مرتبط‌بودن با نیازهای واقعی جامعه است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه امروز ما نیاز مالی برخاسته از تنگناهای اقتصادی است. نقش کتابخانه عمومی، هم در ایجاد موقعیت‌های دلخواه مالی و هم در توسعه برخورداری‌های مالی برای شهروندان، نقشی است که کمتر تبیین شده است. همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» و ۹ رویداد جانبی آن به دنبال تبیین این ضرورت علمی و اجتماعی است. به این منظور باید شرایط را به گونه‌ای در کتابخانه‌ها تغییر دهیم تا فعالان و متقاضیان کسب و کار بتوانند اطلاعات یا خدمات و حمایت‌های لازم را برای ورود به حوزه کسب و کار از کتابخانه‌ها دریافت کنند.

میرعبداللهی اظهار داشت: در ایران سالانه بیش از ۱۲۰ هزار نسخه کتاب چاپ می شود که نیمی از این کتاب ها چاپ دوم، بخشی از آنها کمک‌درسی، تخصصی و بخشی نیز عناوینی هستند که به دلیل ضعف محتوا و فرم قابل توصیه نیستند. از میان عناوین باقیمانده، نهاد کتابخانه‌ها، به دلیل محدودیت منابع مالی و محدودیت فضا، قادر به خرید گسترده نیست. در چنین وضعیتی، راه چاره پویایی و پایایی کتابخانه، تحقق ایده «خدمات‌دهیِ کتابخانه به مثابه سازمان اجتماعی» است. انگیزه برگزاریِ همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» و رویدادهای جانبی آن نیز معرفی و برجسته کردن همین ایده است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی‌ کشور گفت: تلاش می‌کنیم این همایش، محدود به ارائه نظریه و مقاله نشود و به معرفی مدلی نظری و بومی برای کسب و کارهای محلی بینجامد. برای اینکه این تغییر روش را در کتابخانه‌ها شاهد باشیم تنها برگزاری یک همایش کافی نیست و نیاز به همراهی نخبگان دانشگاهی، مدیران و کتابداران داریم.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

کتابخانه‌ها در حوزه کارآفرینی بر توان نرم بیش از توان سخت تمرکز کنند

همچنین در این نشست دکتر محمدحسن عظیمی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: کتابخانه‌ها برای فعالیت در حوزه کارآفرینی باید بر توان نرم خود ـ و نه الزاماً بر ظرفیت سخت‌افزاری خود ـ تمرکز کنند.

وی در تشریح کارآفرینی گفت: کارآفرینی فرایندی است که با ایجاد محیط کسب وکار باعث تغییر و تحول از طریق نوآوری می‌شود و بانی آن افرادی هستند که فرصت‌های اقتصادی را درمی‌یابند و یا خود چنین فرصت‌هایی را می‌آفرینند و خالق ارزش‌هایی برای خود جامعه می‌شوند؛ بنابراین، کارآفرینی یعنی آفرینش فرصت‌هایی فراتر از منابع و امکاناتی که هم اینک در اختیار داریم.

عظیمی در توصیف افراد کارآفرین گفت: افراد حقیقی که متقاضی تأسیس واحدهای جدید کسب وکار باشند و افراد حقوقی شامل شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، بنیادها، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها، تعاونی‌ها و هر نهاد حقوقی که خواهان تأسیس یک واحد کسب وکاری باشند، می‌توانند جزو کارآفرینان باشند. هرچند داشتن « رؤیاهای بزرگ» را می‌توان یکی از مشخصه‌های کلیدی کارآفرینان به شمار آورد، اما کارآفرینان واقعی کسانی هستند که می‌توانند رؤیاهای بزرگ را در عرصه‌های اقتصادی پیچیده و پرمخاطره به واقعیت تبدیل کنند.

عظیمی برخی الزامات توسعه کارآفرینی را وجود حمایت مالی، وجود سیاست‌های ملی/ منطقه‌ای حمایتگرانه و وجود زیرساخت‌های اثربخش کارآفرینی دانست و ادامه داد: هیچ استاد دانشگاه، مخترع و مبتکر یا جوان مشتاقی که رؤیای تأسیس شرکت و یا ایجاد شغل را در سر می‌پروراند، لزوماً به دانش و مهارت کارآفرینی مجهز نیست. دانش، بینش و مهارت‌های لازم برای کارآفرینی باید از طریق برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در دسترس مشتاقان قرار گیرد که شرکت در این برنامه‌های آموزشی باید مجانی و یا بسیار کم هزینه باشد.

عظیمی نقش کتابخانه‌ها در کارآفرینی را شامل تربیت کارآفرین، تأمین کارآفرین، حمایت از کارآفرین، فرصت‌سازی، فهرست کردن و شناسایی ظرفیت‌های بومی از طریق ارتباط با سازمان‌ها و نهادهای متولی و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع دانست و در خصوص ایجاد زمینه‌های لازم برای استمرار کار گفت: تربیت نیروی کتابدار لازم، تأمین و تدارک منابع اطلاعاتی لازم، شناسایی و دسترس‌پذیرکردن پایگاه‌های اطلاعاتی و دانشی، تولید و تهیه منابع آموزشی و دانشی مشاغل کوچک و خانگی، تدوین و طراحی مقررات داخلی مطابق نیازهای جدید و بر اساس اسناد بالادستی باید مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین حوزه حضور و فعالیت کتابخانه‌ها در کارآفرینی در بخش قانونی را شامل شناسایی و معرفی سازمان‌های قانونی موظف به کارآفرینی، شناسایی و معرفی قوانین و مقررات مربوط به کار و کارآفرینی، شناسایی و معرفی واحدها و سازمان‌های مرتبط با کار و ارائه مشاوره های حقوقی با بهره‌مندی از توانمندی‌های محیطی بیان کرد. در حوزه اجتماعی نیز کمک به شناخت بازار کار، کمک به شناخت مخاطبان و مشتریان کار، کمک به شناخت عوامل موثر بر رشد و تقویت و یا شکست کار، کمک به شناخت اصول شراکت و سرمایه‌گذاری، کمک به شناخت مسیرهای دریافت وام و تسهیلات، کمک به شناخت بسترهای عرضه کالا و محصول را از جمله حوزه‌های حضور و فعالیت کتابخانه‌ها در کارآفرینی عنوان کرد.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

کسب و کارهای کوچک ۷۸ درصد از اشتغال کشور را شامل می‌شود

همچنین در این نشست منصور کوهی رستمی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص اهمیت کسب و کارهای کوپک گفت: کسب و کارهای کوچک از این جهت مهم هستند که محرک نوآوری و رشد هستند و باعث ایجاد مشاغل معنادار، ایجاد شغل به صورت محلی، گردش پول در جوامع محلی و کاهش فقر می‌‎شوند.

وی با اشاره به آمار جهانی کسب وکارهای کوچک در آمریکا و اروپا بیان کرد: در ایران بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده از مراکز علمی و مراکز آمار، از مجموع ٢٤ میلیون و ٥٠٠ هزار نیروی کار مشغول در کشور، در حدود ١٩ میلیون و٣٠٠ هزار نفر در بنگاه‌های کوچک و متوسط که کمتر از ٥٠ نفر هستند، فعالیت دارند و تنها ٥ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر در بنگاه‌های بزرگ مشغول به کارند؛ درواقع بنگاه‌های کوچک و زودبازده، سهم ٧٨ درصدی در اشتغال کشور را دارند.

این مدرس علم اطلاعات و دانش‌شناسی درباره نقش کتابخانه‌های عمومی در کسب و کارهای کوچک گفت: در این خصوص پیشنهاد می شود که تولید و خلق محتوای اطلاعاتی مناسب برای کسب و کارهای کوچک، توسعه منابع کتابخانه‌ای برای کسب و کارهای کوچک، اجرای برنامه‌های هدفمند برای صاحبان کسب و کار، توسعه متحدین راهبردی در کسب و کارهای محلی و افزایش مجموعه منابع الکترونیکی کسب و کارهای کوچک در کتابخانه ها صورت پذیرد.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

کتابخانه‌ها باید به مکانی خدمات‌رسان در جامعه تبدیل شوند

عباس حسین زاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: کتابخانه‌ها باید به مکانی خدمات رسان در جامعه تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه از چند سال گذشته رویه و نگرش کتابخانه‌های عمومی و نوع مطالبه مردم از آنها تغییر کرده و کتابخانه‌ها در معرض تبدیل به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند، گفت: کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان ظرفیت ارائه خدمات به متقاضیان کسب و کار را دارند.

حسین زاده اظهار داشت: بر اساس نوع نیاز در حوزه ایجاد اشتغال، تلاش خواهد شد تا از ظرفیت کتابخانه‌های خوزستان برای حمایت از فعالان و متقاضیان کسب و کار استفاده شود. استفاده از کتابخانه‌ها تنها برای مطالعه دیگر قابل قبول نیست و این اماکن باید به فضایی برای ارائه خدمات به جامعه تبدیل شود. در این شرایط اقتصادی در نظر داریم تا از ظرفیت کتابخانه‌ها برای حمایت از متقاضیان کسب و کار به شکل‌های مختلف از جمله ایجاد شرایط برای دریافت تسهیلات، پیگیری از طریق دستگاه‌های مختلف، راهنمایی فعالیت در این حوزه و برگزاری نشست‌هایی با موضوع اشتغال استفاده کنیم. کتابخانه‌ها می‌توانند با تسهیل‌گریِ شرایط کسب و کار، موقعیت مناسبی را برای متقاضیان و یا صاحبان این حوزه فراهم کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: ایجاد و گسترش خدمات در حوزه کسب و کار شاید در آینده به شرح وظایف ‌کتابداران اضافه شود.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

در نشست «نخستین رویداد ملی کسب و کار در کتابخانه‌های عمومی»، فاطمه خالدی‌زاده، مسئول کتابخانه عمومی شهید حداد عادل شهرستان آبادان، گفت: حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین صنابع دستی آبادان است و این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و وجود نخلستان، سندی ماندگار از هنر دستان زنان روستایی و شهری این منطقه است.

خالدی زاده با بیان اینکه هر کتابخانه با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد، منحصربه‌فرد است و بهترین کار، آگاهی از اقتصاد محلی و شناسایی نیازهای منطقه‌ای آنهاست، گفت: با توجه به اینکه کتابخانه عمومی شهید حداد عادل در کوی ذوالفقاری واقع شده و این منطقه، نسبت به سایر مراکز شهرستان، دارای بافتی بومی و سنتی است و از لحاظ اقتصادی نیز مردم متوسط و کم برخوردار هستند، لذا انتخاب کارگاه آموزش حصیربافی با این هدف برگزار شد.

وی ادامه داد: در این منطقه اغلب زنان خانه‌دار و یا سرپرست خانواده در بازارهای محلی شهرستان به بافت و فروش این محصولات می پردازند و با توجه به ارزان و در دسترس‌بودن مواد اولیه، کتابخانه این امکان را داشت که کسب و کاری را معرفی کند که ویژه این منطقه و متناسب با حداقل امکانات اقتصادی منطقه ذوالفقاری برای کسب درآمد باشد.

خالدی‌زاده همچنین ضمن معرفی نقش کتابخانه در حمایت از کسب و کارهای کوچک گفت: کتابخانه به عنوان نهادی اجتماعی، منابع اطلاعاتی و آموزشی را به همه ارائه می‌دهد و با توجه به اینکه مکانی عمومی است می‌تواند به عنوان واسطه، باعث اتصال صاحبان کسب و کار با گروه‌های تسهیل‌گر باشد و از صاحبان کسب و کار حمایت کنند.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

ایجاد کسب و کار کوچک از صفر تا صد در کتابخانه

همچنین در این نشست کیمیا اندیشمند، کتابدار کتابخانه ثامن‌الائمه آبادان گفت: با تغییرات جوامع، توجه به توسعه اقتصادی، به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک، بسیار حائز اهمیت شده است. کتابخانه‌های عمومی با گستره فعالیت محلی می‌توانند نقش پررنگی در توسعه کسب‌‍وکارهای محلی داشته باشند، چراکه هیچ مرکزی به اندازه کتابخانه‌های عمومی، نمی تواند شناخت خوبی از وضعیت محیط و منطقه خود داشته باشد.

وی افزود: ما در کتابخانه‌ها افراد با تجربه زیادی را می‌شناسیم که کسب‌وکارهای کوچکی را از صفر تا صد ایجاد کرده‌اند و به‌واسطه گفت‌وگو با اعضا و شناخت نیازهای آموزشیِ‌شان، جلوه‌های تعامل بین کتابدار و عضو محسوب می‌شوند. علاوه بر این، کتابخانه‌ها با امکاناتی همچون، منابع، فضا و رایانه می‌توانند به‌خوبی از مشتاقان راه‌اندازی کسب‌وکارهای محلی حمایت کنند. هدف ما در کتابخانه ثامن‌الائمه، علاوه بر حمایت از صاحبان مشاغل کوچک و کارآفرینان، توسعه و پیشرفت حوزه نفوذ کتابخانه‌ها با شیوه‌‎های نو بود.

اندیشمند گفت: در آبان سال جاری در کتابخانه عمومی ثامن‌الائمه، کارگاه پرورش پرنده‌های خانگی و هنرهای خانگی برگزار شد. پیش از این در فاصله چند متری کتابخانه یک پارک پرورش پرندگان وجود داشت که بسیاری از اعضای کتابخانه علاقه‌مند به بازدید و پرورش پرنده بودند. همچنین با توجه به اینکه پرورش پرندگان زینتی، به دلیل مزایایی مانند درآمدزایی بالا، داشتن بازار عرضه و تقاضای خوب، کم‌دردسر بودن پرورش در مقایسه با سایر ماکیان و نیاز به سرمایه و تجهیزات اندک، توانسته مقبولیت گسترده‌ای در بین افراد جامعه پیدا کند، همین موضوع باعث شد ما امکان لازم را برای تشکیل این کسب‌وکار در کتابخانه عمومی شهرستان آبادان فراهم آوریم.

این کتابدار ادامه داد: پس از جذب مربی، تبلیغات شهریِ درون‌ و برون کتابخانه‌ای شامل طراحی بنر و بروشور و تراکت تبلیغاتی و تبلیغ در فضای مجازی انجام شد.

وی افزود: دو کارگاه برگزارشده در کتابخانه با استقبال بسیاری مواجه شد و قرار شد این کارگاه‌ها به صورت مستمر برگزار شود. در کارگاه‌های برگزارشده در کتابخانه به دنبال دستیابی به مدل‌های موفق بودیم و متوجه شدیم هر کتابخانه منحصربه‌فرد است و بهترین کار، آگاهی از اقتصاد محلی و نظرسنجی از صاحبان کسب‌وکارهای جامعه خودمان برای شناسایی نیازهای آنهاست.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

حصیربافی کسب و کاری بومی در آبادان

فرزانه نژادعبداللهی، مربی کارگاه آموزش حصیربافی نیز در ادامه نشست، ضمن معرفی هنر حصیربافی گفت: مواد اولیه حصیربافی، به نسبت موقعیت‌های جغرافیایی، متفاوت است. در آبادان به خاطر وجود نخل و نخلستان، با استفاده از برگ درخت خرما، رنگ‌های مصنوعی و ابزارهای ساده دیگر، این محصول ساخته می شود و به طور عمده با دو روش «مارپیچ و در هم تنیده» یا «مشبک بافته» و در قالب محصولات مختلفی چون زیرانداز، سفره حصیری، جارو و زنبیل تولید می‌شود.

وی در پایان از نقش کتابخانه عمومی شهیدحداد عادل به عنوان محیطی قابل اطمینان و تاثیرگذار در معرفی این کسب‌وکار در قالب کارگاه‌های آموزشی و برپایی نمایشگاه فروش صنایع دستی حصیربافی، تشکر کرد.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

همکاری خوب کتابخانه های عمومی برای راه اندازی کسب و کار

همچنین نگین اندیشمند، صاحب کسب‌وکار در این نشست گفت: با توجه به گران‌بودن مواد اولیه لازم برای خلق و ایجاد یک اثر هنری و گران‌بودن محصول کار، در کارگاه جعبه‌سازی و نقاشی روی شیشه سعی شد با استفاده از ابزار و وسایل دورریز و غیرقابل استفاده، در منزل کارگاه آموزشی شکل گیرد. این کارگاه که با استقبال خوب نوجوانان مواجه شد باعث ترویج آثار هنری و فروش بیشتر برای مربی دوره نیز شد.

وی افزود: خوشبختانه کتابخانه‌های عمومی نیز در این مسیر همکاری خوبی با ما داشته و زمینه برگزاری کارگاه آموزشی و توسعه کار و همچنین برگزاری نمایشگاه را فراهم آوردند.

پرهیز دادن کتابخانه‌ها از روزمرّگی و قدم برداشتن در مسیر حمایت از فعالان حوزه کسب و کار

کتابخانه های عمومی امکان مناسبی برای معرفی کسب و کارهای کوچک

محمدصادق اندیشمند، صاحب تجربه کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی نیز در این نشست گفت: پرورش پرندگان زینتی جزو مشاغل سخت است که برای نتیجه‌دادن، به بردباری و پشتکار بسیار نیاز دارد. برای پرورش پرندگان نباید به آنها به عنوان محصول نگاه شود، بلکه هدف باید تربیت و دوستی با این پرندگان باشد. نباید زندگی یک جاندار را به خطر انداخت و صرفاً به عنوان ابزار کسب درآمد به آن نگاه کرد.

اندیشمند گفت: در این مسیر سعی و خطای بسیاری داشتم و پس از ۱۵ سال به ثبات کاری رسیدم و توانستم با پرندگان مأنوس شوم و خوشبختانه در کنار کار، درآمد خوبی نیز داشته باشم.

وی بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی امکان مناسبی برای معرفی این شغل را برای من فراهم کردند و امیدوارم جوانان راغب به این کار، پس از آشنایی با نحوه پرورش پرندگان و با درنظرگرفتن شرایط بومی و جغرافیایی، این کار را انجام دهند و باعث آزار و اذیت هیچ موجود جانداری نشوند.

شهادت حضرت زهرا س تسلیت

جوانه زدن «نهال امید» از دل کتابخانه‌ها

نگاه روزنامه فرهیختگان به دومین دوسالانه قصه‌گویی نهاد؛

جوانه زدن «نهال امید» از دل کتابخانه‌ها

نهال امید

روزنامه فرهیختگان با انتشار مطلبی به دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال برگزاری است، پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شماره ۳۷۶۸ روزنامه فرهیختگان در تاریخ ۴ دی ۱۴۰۱، با انتشار مطلبی به دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال برگزاری است، پرداخت. متن کامل این مطلب در ادامه آمده است.

قصه و قصه‌گویی در سرزمین ما ریشه‌ای به استواری سروهای جنگل‌های گیلان و به شکوه قله دماوند دارد. در این کشور از دیرباز نقل‌ها سینه به سینه در میان عامه مردم جریان داشته و احتمالا شما که این متن را می‌خوانید روزگاری را به‌یاد دارید که با همین قصه‌ها قد کشیده و بالنده شده‌اید. خاطرات کودکی و نوجوانی بسیاری از ما با قصه‌هایی عجین شده که شب‌ها و روزهای بسیاری از زبان پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، مادرها و پدرها شنیدیم و بارها و بارها خود را در خیالات و رویاهایمان جای شخصیت‌های اصلی این قصه‌ها گذاشتیم.

نسل تازه‌ای که این سال‌ها در ایران اسلامی درحال پرورش و بالنده شدن است، بیش از هر زمان دیگری به این نقل و قصه‌ها نیاز دارد. لزوم گره خوردن زندگی نسل امروز که در معرض پمپاژ خبری و رسانه‌ای اطلاعات گوناگون است، با قصه‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی آنجا بیشتر احساس می‌شود که این قصه‌ها می‌توانند فرهنگ ایرانی را با تمام جذابیت‌ها و شیرینی‌هایش به این نسل منتقل کنند تا آنان نیز بتوانند در آینده حافظ و میراث‌دار این فرهنگ باشند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان فرهنگی جامعه امروز ایران، از سال‌های گذشته تا امروز اقدامات بسیاری را در راستای تربیت و پرورش ذائقه کودکان و نوجوانان ایران انجام داده است. دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» از جمله اقداماتی است که نهاد کتابخانه‌ها در راستای همین رسالت‌های مهم خود، به برگزاری آن مبادرت ورزیده و دور جدید فعالیت آن در ماه‌های اخیر با استقبال ویژه‌ای از سوی مخاطبان کتاب و ادبیات در کل کشور روبه‌رو شده است. در این گزارش به بررسی این دوسالانه و اقدامات صورت گرفته در آن خواهیم پرداخت.

از این رویداد بیشتر بدانید

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که دومین دوسالانه قصه‌گویی با عنوان «نهال امید» با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» و با هدف ترویج قصه‌گویی، شناسایی و تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و اعضا، در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال، ۴ مردادماه ۱۴۰۱ فراخوان خود را منتشر کرد. در فراخوان دوسالانه «نهال امید» ارج نهادن سنت قصه‌گویی و تلاش در جهت گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها برای ایجاد ‌انگیزه مطالعه، شناسایی استعدادها، تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های مختلف در کتابخانه‌های عمومی جهت اعتلای توسعه علمی و فرهنگی، ایجاد زمینه لازم برای ارتقای دانش نظری و تبادل تجربیات مفید و موثر میان کتابداران قصه‌گو، استفاده از فعالیت‌های ادبی ادبیات روایی از جمله قصه، داستان و شعر در تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگ مطالعه و درنهایت تولید و توسعه محتوای منطبق بر ترویج فرهنگ بومی ملی و اسلامی در کتابخانه‌های عمومی از اهداف برگزاری دومین دوره این دوسالانه عنوان شده است.

عموم مردم مخاطب هدف این دوسالانه هستند که در دو گروه «کتابداران» شامل دانشجویان رشته کتابداری، کتابداران شاغل نهادی مشارکتی و... و همچنین تمامی علاقه‌مندان شامل مادران، مربیان و شاغلان سایر دستگاه‌ها (شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون مساجد و...)به رقابت می‌پردازند.

دوسالانه «نهال امید» در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود. بر این اساس علاقه‌مندان به شرکت در بخش قصه‌گویی صحنه‌ای با فیلمبرداری از قصه‌گویی خود به صورت حضوری و بر صحنه، بدون استفاده از جلوه‌های صوتی و تصویری و تدوین، ویدئوی خود را به وبگاه جشنواره ارسال کردند. همچنین علاقه‌مندان به شرکت در بخش قصه‌گویی دیجیتال نیز قصه‌گویی خود را در بستر نرم‌افزارهای دیجیتال و به صورت الکترونیکی (ترکیبی از تصویر، ویدئو، متن، صدای قصه‌گویی، انیمیشن و...) تهیه و فایل ویدئویی خود را به وبگاه جشنواره به آدرس WWW.SAMAKPL.IR ارسال کردند.

در این دوسالانه موضوعاتی چون «مسائل روز جامعه»، «موضوعات آزاد»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «شعار سال؛ تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» (موضوع ویژه) به‌عنوان موضوعات محوری درنظر گرفته شده است. ضمن اینکه تمامی محورهای فوق با رویکرد ‌انگیزشی، امیدآفرینی، هویت‌بخشی و توجه به معنویت و اخلاق تعیین شده است.

مراحل اجرایی دوسالانه چه بود؟

علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره تا ۳۱ مرداد ماه فرصت داشتند پس از ثبت‌نام در وبگاه، ویدئویی از قصه‌گویی خود را (حداکثر ۴ اثر) فیلمبرداری و ضبط نموده و به وبگاه جشنواره ارسال کنند، که پس از بررسی آثار ارسالی و داوری، افراد واجد شرایط به تفکیک استان انتخاب شدند. طی مرحله مقدماتی این دوسالانه که به اجرای مسابقات استانی اختصاص دارد، منتخب برگزیدگان مرحله شناسایی با اجرای قصه‌گویی در مقابل داوران استانی و مدعوین به رقابت پرداخته و منتخبین هر استان انتخاب و معرفی شدند. بد نیست بدانید که مرحله مقدماتی دوسالانه هم‌اکنون در ۳۱ استان با دریافت بیش از ۵۳۰۰ اثر و راه‌یابی ۱۵۸ نفر در رشته دیجیتال و ۱۶۶ نفر در رشته صحنه‌ای به مرحله منطقه‌ای، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.

از اینجا به بعد می‌رویم سراغ مراحل جذاب بعدی؛ در مرحله نیمه‌نهایی دوسالانه که به برگزاری مسابقات منطقه‌ای (تقسیم‌بندی کشور به ۸ منطقه) و معرفی برگزیدگان اختصاص دارد، منتخب برگزیدگان مرحله مقدماتی با اجرای قصه‌گویی در مقابل داوران منطقه‌ای و مدعوین، به رقابت می‌پردازند و منتخبین توسط داوران منطقه‌ای معرفی می‌شوند. مرحله نهایی هم که به برگزاری مسابقه قصه‌گویی در سطح ملی و معرفی برگزیدگان کشوری می‌پردازد که طی آن نفرات راه یافته به مرحله نهایی با یکدیگر به رقابت پرداخته و با رای اولیه داوران و آرای نهایی مدعوین نفرات اول تا سوم انتخاب می‌شوند.

در مرحله نهایی این دوسالانه به برگزیدگان گروه‌های هدف در سه سطح استانی، منطقه‌ای و ملی جوایزی اهدا می‌شود که بر این اساس در مرحله «مقدماتی استانی» از ۱۲ نفر برتر این مرحله (به ازای کسب نمره ۱۸ به بالا) در سطح استان با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی (۷ میلیون ریالی) به نسبت میزان مشارکت در دو بخش (هر بخش سه نفر) قصه‌گویی صحنه‌ای و دیجیتال از ۶ نفر کتابدار و ۶ نفر سایر شرکت‌کنندگان تقدیر خواهد شد.

در مرحله «نیمه نهایی منطقه‌ای» نیز از ۱۲ نفر برتر این مرحله در سطح منطقه با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی ۱۰ میلیون ریالی تقدیر خواهد شد. همچنین در مرحله «نهایی کشوری» از ۱۲ نفر برتر این مرحله در سطح کشور با اهدای لوح تقدیر آلبوم اجرا و جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی تقدیر می‌شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

این دوره از دوسالانه با استقبال ویژه مخاطبان و نظر مثبت کارشناسان همراه شده است و شاید خواندن بعضی از این اظهارنظرها برایتان جالب باشد. سمیه سپهدار داور مرحله منطقه‌ای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» در مازندران می‌گوید: «وجود چنین جشنواره‌هایی که طیف وسیعی از قصه‌گویان، علاقه‌مندان، کتابداران، مروجان کتاب و... را شامل می‌شود، می‌تواند محلی برای بروز همه تجربه‌ها و دیده شدن انواع قصه‌ها و روش‌های قصه‌گویی باشد. سطح این دوره از جشنواره نسبت به دوره قبل تغییر زیادی داشته، قصه‌گوها توانمندتر شدند و تلاش بسیار خوبی از سوی قصه‌گویان انجام شده است. باید همه دست به دست هم دهیم تا قصه‌گویی را به‌عنوان سنت دیرینه ایرانیان در مدارس و جامعه احیا و ترویج کنیم.»

وحید خسروی کارشناس هنری و نمایشی از داوران این دوره از جشنواره که ۱۵ سال سابقه کار در حوزه قصه‌گویی دارد و خود نیز چهار دوره برگزیده جشنواره قصه‌گویی بوده درباره دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» می‌گوید: «این جشنواره تاثیرگذاری بسیار بالایی برای ترویج کتابخوانی دارد چون قصه زبان جذابی برای تمام مخاطبان است. وقتی از زبان قصه استفاده می‌کنیم شیرینی و جذابیت باعث می‌شود مخاطب ارتباط بهتری با داستان بگیرد و برای خواندن داستان‌های بیشتر به کتاب مراجعه کند.» خسروی درباره سطح کیفی شرکت‌کنندگان دوسالانه هم عنوان کرده: «انتظار این میزان مهارت را نداشتم اما با قصه‌هایی مواجه شدم که از سطح انتظارم فراتر بود و کتابدارانی اجرا داشتند که بی‌نظیر بودند و من را که بیش از ۱۲ سال است با قصه‌گو و قصه‌گویی آشنایی دارم تحت تاثیر قرار دادند.»

الهام دارابی، دیگر داور دومین دوسالانه قصه گویی «نهال امید» نیز که نزدیک به ۱۸ سال در قصه‌گویی فعال است و در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان ۲۳ سال مشغول به فعالیت می‌باشد، نیز گفت: «بالغ بر ۱۲ سال داور جشنواره‌های قصه‌گویی بوده‌ام. بسیار خوشحالم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اجرای دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید» گام برداشته چون هرجا برای قصه‌گویی قدمی برداشته شود آن قدم زرین و نقره‌گون خواهد بود و باعث می‌شود که ما در دنیا با آدم‌های مهربان زندگی کنیم. امسال در جشنواره احساس کردم برای یک دوسالانه این میزان رشد خوب است و آینده آن را با توجه به اینکه مربی‌محور است و مربیان را برای قصه‌گویی ترغیب می‌کند روشن می‌بینم.»

راستی اگر شما هم علاقه‌مند شده‌اید که اطلاعات بیشتری درباره این دوسالانه و اتفاقات و حواشی آن به دست آورید، پیشنهاد می‌کنم سری به پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی به آدرس WWW.IRANPL.IR بزنید و متن گزارش اختتامیه‌های استانی و منطقه‌ای و گزارش تصویری رویدادهای متنوع دوسالانه «نهال امید» را مشاهده نمایید.

ویژه‌نامه هفته کتاب ۱۴۰۱ منتشر شد+نسخه الکترونیک

با مطالب و گزارش‌های متنوع در قالب نشریه کتاب‌خوان؛

ویژه‌نامه هفته کتاب ۱۴۰۱ منتشر شد+نسخه الکترونیک

ماهنامه کتابخوان ویژه هفته کتاب 1401

ویژه نامه کتاب خوان با موضوع هفته کتاب ۱۴۰۱ و با ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در ایام هفته کتاب منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ویژه‌نامه نشریه کتاب‌خوان با موضوع هفته کتاب ۱۴۰۱ و با ارائه گزارش‌های متنوع از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توسط اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل منتشر شد.

این ویژه‌نامه با یادداشت مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان «فرهنگ به مثابه هویت» آغاز شده است. در ادامه گفتگوها و یادداشت‌هایی از محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، سیدباقر میرعبداللهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمد احمدوند معاون اداری و مالی، محمدعلی میرزایی، مدیرکل امور استان‌ها، سیدحسن سیدابراهیم مشاور دبیرکل نهاد در امور مجلس، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها و گفتگوی تفصیلی مهدی رمضانی دبیرکل نهاد با خبرگزاری تسنیم آمده است. رمضانی در این گفتگو به مسائل مبتلابه نهاد می‌پردازد و و ضمن ارائه پاسخ‌های شفاف، ریل‌گذاری جدید در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را نیز تشریح می‌کند.

در ادامه ضمن مروری بر فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در ایام هفته کتاب، گزارش کامل نشست خبری محمدرضا هراتی دبیر هفته کتاب نهاد را می‌خوانیم که وی برگزاری بیش از ۱۷ هزار برنامه فرهنگی در ایام هفته کتاب را تشریح می‌کند.

گزارش کامل مراسم گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» با حضور رئیس جمهوری و همچنین مراسم برگزار شده به این مناسبت در ۳۱ استان کشور بخش دیگری از این ویژه‌نامه را تشکیل می‌دهند.

همچنین با توجه به رویکرد توسعه‌ای نهاد در دوره جدید مدیریت، گزارش کاملی از افتتاح کتابخانه‌های عمومی در ایام هفته کتاب در پایان این ویژه‌نامه آمده است.

کتاب‌خوان؛ ویژه‌نامه هفته کتاب ۱۴۰۱ را از اینجا دریافت کنید.

منابع طرح کتاب‌خوان ماه ویژه دی ۱۴۰۱ با ارائه ۴ اثر و همزمان با ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی معرفی شد

منابع طرح کتاب‌خوان ماه ویژه دی ۱۴۰۱ با ارائه ۴ اثر و همزمان با ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی معرفی شد؛

خداوندا مرا پاکیزه بپذیر

منابع طرح کتاب‌خوان ماه، ویژه دی‌ماه ۱۴۰۱ همزمان با ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی با ارائه کتاب‌های «مجموعه داستان پیامبران»، «مأموریت در تهران: خاطرات ژنرال هایزر»، «هزار جان گرامی (روایت‌نامه بدرقه حاج قاسم سلیمانی)» و «همراه بانوی کبریا (زندگینامه داستانی فضّه)» معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، منابع طرح کتاب‌خوان ماه دی‌ماه ۱۴۰۱ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب اسلامی برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور معرفی شد.

خداوندا مرا پاکیزه بپذیر

مجموعه داستان پیامبران

پدیدآور: ابراهیم حسن‌بیگی

ناشر: کتاب جمکران

دوره ۱۲ جلدی

گفتن حکایت انبیا برای کودکان نیاز به رعایت ظرافت‌های خاصی دارد که اگر به خوبی رعایت نشود می‌تواند به جای فایده، ضرر هم داشته باشد. ابراهیم حسن‌بیگی در این مجموعه با درک صحیح از معارف داستان‌های انبیا و شناخت ظرفیت مخاطب کودک برای دریافت پیام، توانسته به خوبی از عهده ارائه روایتی مناسب از زندگی انبیای الهی برای این قشر برآید؛ تصویرگری مناسب کتاب نیز به مدد جریان انتقال پیام آمده تا در نهایت اثری قابل قبول در باب معرفی انبیای الهی به کودکان خلق شود.

حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت صالح، حضرت ادریس، حضرت سلیمان، حضرت ابراهیم، حضرت یونس، حضرت ایوب، حضرت یوسف، حضرت موسی، حضرت عیسی علیهم السلام به همراه حضرت محمد صلوات الله علیه و آله، دوازده پیامبری هستند که حکایت زندگی ایشان در این مجموعه روایت شده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

...آدم سرش را بلند کرد و گفت: «خدایا، ما را ببخش! ما اشتباه کردیم. شیطان ما را گول زد.»
خداوند گفت: «اما من به شما سفارش کرده بودم که از میوه‌ی آن درخت نخورید! من به خاطر این کار، بهشت را از شما می‌گیرم. بهشت جای کسانی است که از پروردگار خود اطاعت می‌کنند. از این به بعد، شما باید روی زمین زندگی کنید.»
آدم با ناراحتی گفت: «زمین؟ زمین چگونه جایی است؟»
خداوند گفت: «به زودی خواهید فهمید که زمین چگونه جایی است.» بعد به چند فرشته گفت: «آدم و حوّا را به زمین ببرید! البته من چون هنوز آن‌ها را دوست دارم، در مشکلاتشان به آن‌ها کمک خواهم کرد.»
بعد رو به آدم گفت: «بدانید که شیطان در زمین هم، دست از سرِ شما برنخواهد داشت. پس به این ترتیب، آدم و حوّا زندگی در زمین را آغاز کردند.
آن شب فرشته بال صورتی غمگین بود. همین‌طور گوشه‌ای نشسته بود و غصه می‌خورد.
فرشته بزرگ او را که دید، کنارش نشست و گفت: «چی شده؟ چرا ناراحتی؟»
فرشته بال‌صورتی گفت: «دلم برای آدم و حوّا تنگ شده است.»
فرشته گفت: «غصه نخور! آن‌ها زندگی خوبی در زمین دارند. آدم و حوّا تا وقتی از خدا اطاعت کنند، مشکلی نخواهد داشت.»
فرشته بال صورتی گفت: «ولی شیطان هم آن‌جاست. ممکن است آن‌ها را فریب بدهد!»
فرشته با مهربانی گفت: «نگران نباش! آدم و حوّا تا وقتی از خدا اطاعت کنند، مشکلی نخواهند داشت.»
فرشته بال صورتی گفت: «ولی شیطان هم آن‌جاست. ممکن است آن‌ها را فریب بدهد!»
فرشته با مهربانی گفت: «نگران نباش! آدم و حوّا دیگر فریب شیطان را نمی‌خورند. آن‌ها دوباره به بهشت بر می‌گردند؛ اما...»
فرشته کوچولوی بال صورتی پرسید: «اما چی؟»
فرشته گفت: «اما آن‌ها فرزندانی خواهند داشت که ممکن است فریب شیطان را بخورند و هرگز به بهشت برنگردند...»


خداوندا مرا پاکیزه بپذیر

مأموریت در تهران: خاطرات ژنرال هایزر

پدیدآورنده: هایزر رابرت

مترجم: علی‌اکبر عبدالرشیدی

ناشر: اطلاعات

تعداد صفحات: ۳۱۹

رابرت ارنست هایزر (۱۴ ژوئن ۱۹۲۴ – ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۷) ژنرال ۴ ستاره نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بود. او در جنگ‌های جهانی دوم، کُره و ویتنام شرکت داشت. فرستاده نظامی کارتر ۱۴ دی ۵۷ وارد ایران شده و بامداد ۱۴ بهمن کشور را ترک می‌کند. هایزر فقط یک بار در ظهر پنج‌شنبه ۲۱ دی به همراه ویلیام سولیوان با شاه دیدار کرد تا پیام کارتر را ابلاغ کند، پیامی مبنی بر درخواست خروج بدون معطلی شاه از ایران. انقلابیون هایزر را کودتاچی ناموفق می‌دانند. چهار روز پیش از رفتن شاه (۲۲ دی) هایزر به واشینگتن خبر می‌دهد که سپهبد امیرحسین ربیعی(فرمانده نیروی هوایی) و ارتشبد حسن طوفانیان می‌گویند که ارتش باید به محض رفتن شاه دست به کودتا بزند.

هایزر، هدف اصلی از نوشتن کتاب خاطرات خود را جواب دادن به کسانی که در مورد او قضاوت می‌کردند، عنوان می‌کند.

این کتاب دارای سه فصل اصلی است. فصل اول با عنوان «آخرین روزهای شاه» به حوادث روزهای ۱۴تا ۲۶ دی یعنی روز فرار محمدرضا پهلوی از کشور پرداخته، فصل دوم با عنوان «در انتظار امام خمینی» به رخدادهای ۲۷ دی تا ۱۱بهمن اختصاص یافته و فصل سوم نیز با عنوان «بازگشت آیت‌الله» خاطرات هایزر از روزهای ۱۲تا ۲۲ بهمن را شامل می‌شود.

کتاب با سخن آخر که در واقع تحلیل و نتیجه‌گیری هایزر از حوادث و مأموریت خویش است خاتمه می‌یابد.

خاطرات هایزر با متنی روان و ساده مخاطب را به ادامه خواندن ترغیب می‌نماید و از آن جایی ‌که جزئیات قابل توجهی از جلسات خود با سران ارتش رژیم پهلوی و تصمیمات و اقدامات آن‌ها را روایت می‌کند بسیار جذاب است. همچنین از محاسن آن می‌توان به دقت و گزارش هر روزه‌ی نویسنده از وقایع و حوادث، اشاره کرد.

نظرات و برنامه‌های هایزر و سولیوان(سفیر آمریکا در ایران) با هم تفاوت داشت. هایزر ابتدا بحث کودتا را با سران ارتش ایران به بحث می گذارد اما خیلی زود متوجه می‌شود که آن‌ها وابستگی شدیدی به شاه دارند، بنابراین همه نیروی خود را صرف متحدکردن آن‌ها پشت سر بختیار می‌کند، چون سران ارتش از ترس اعدام سعی دارند با شاه، از ایران فرار کنند.

اما هایزر آن‌ها را متحد نگاه می‌دارد. از طرفی سولیوان سفیر خروج شاه از ایران است. آمریکایی‌ها معتقدند که باید ائتلافی از آیت‌الله‌ خمینی و بختیار به وجودآورند، اما هایزر کاری از پیش نمی‌برد و انقلاب به پیروزی می‌رسد.



خداوندا مرا پاکیزه بپذیر

هزار جان گرامی (روایت‌نامه بدرقه حاج قاسم سلیمانی)

پدیدآور: گروه نویسندگان

ناشر:‌ سوره مهر

تعداد صفحات:‌ ۲۸۰

هزار جان گرامی، مجموعه خاطرات برگزیده از مراسم تشییع پیکر پاک شهیدان مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران شهیدشان است. تنوع زاویه دید راویان و ذکر نکات متفاوت از مراسم تشییع در تهران، مشهد، قم و... باعث شده تا مخاطب، خود را در این مراسم بیابد و لابه‌لای جمعیت، در شهرهای مختلف و با اقشار مختلف یک‌بار دیگر در ذهن خود این جان گرامی را به سوی جایگاه ابدی بدرقه نماید.

چرا می‌گویم یک بار دیگر، چون بسیار بعید است که خواننده این کتاب خود از کسانی نباشد که به نحوی تجربه‌ای شخصی از آن تشییع تاریخیِ میلیونی نداشته باشد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون، یعنی ۷۵ سال، هیچ دولتی به هیچ مقر و پایگاهش به طور رسمی و مستقیم حمله نکرده بود. در آخرین حمله، او کشور مهاجم را با بمب اتمی زیر ضربه گرفت، آن را مستعمره کرد و تا همین امروز، بر مقتضیاتش حکومت می‌کند. اما این‌بار خبری از پاسخ نبود.

«پرچم بالاست»؛ این را همسایه‌ی روبه‌رویی‌ام گفت. صبح زود که از هیاهوی مجازی ِ غرشِ بالستیک‌ها بی‌خواب شده بودم و راهیِ محل کار، همسایه‌ای از اقلیت‌ها تا من را دید، به پرچم آویخته‌ی بالای ماشینم اشاره کرد و گفت: «پرچم بالاست» لبخند زد و راهش را گرفت و رفت.

مردی که به من می‌گفت پرچم بالاست، مثل خیلی‌های دیگر که عزادار فرمانده بودند، شاید چندان سنخیتی با جمهوری اسلامی نداشتن؛ نه در ظاهر و نه در نهان. اما این کارگزار جمهوری اسلامی را می‌ستود، چون او موفق شده بود فاصله میان انقلاب و جمهوری را بردارد، گیر و گرفت‌های بروکراتیک را از بین ببرد و مرز مؤثر ایران را، برای اولین‌بار در تاریخ، از مدیترانه تا شبه‌قاره بگسترد. یعنی میراثی را برای هر ایرانی ایجاد کند که برایش عظمت ایران متصور شود. هرچند که داغ، هنوز سرد نشده و مردم برخورد سخت‌تری را انتظار می‌کشند... (ص۲۱۲)


خداوندا مرا پاکیزه بپذیر

همراه بانوی کبریا (زندگینامه داستانی فضّه)

پدیدآور: افسانه موسوی گرمارودی

ناشر: مدرسه

تعداد صفحات: ۸۴

مجموعه ریحانه انتشارات مدرسه می‌کوشد نگاهی نو به زندگی زنان نامدار اسلام داشته باشد و نوجوانان را با این اسوه‌های جهان اسلام آشنا کند. کتاب «همراه بانوی کبریا» از این مجموعه روایتی است داستانی از زندگینامه فضّه، خدمتگزار حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها. فضّه نوبیه دختر پادشاه هند بود که در یکی از جنگ‌ها اسیر و به آفریقا برده شد. او از طرف نجاشی پادشاه حبشه خریداری شد و نامش را میمونه گذاشتند؛ بعد از چند سال نجاشی او را به عنوان کنیز برای پیامبر اسلام صلوات‌الله‌والسلام‌علیه فرستاد. پیامبر او را با دستور خدا به دخترش حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بخشید و نامش را فضّه گذاشت… او موفق به حفظ قرآن شد و سال‌ها پس از حضرت فاطمه به‌جز آیات قرآن حرف دیگری بر زبانش جاری نشد و با مردم نیز به وسیله آیات قرآن سخن ‌گفت.

داستان‌های زیادی درباره فضّه روایت شده است اما قصه‌های درهم تنیده از زندگی فضّه و حضرت فاطمه زهرا در این کتاب تجربه‌ای متفاوت و لذت‌بخش را به خواننده هدیه می‌کند. روایت داستانی، لحن و زبان ساده نویسنده از ویژگی‌های برجسته این کتاب به‌شمار می‌رود.